1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Kære Arne og alle andre,
Og Piet Heins ord: "Husk at glemme bagateller. Husk at nemme hvad det gælder." er vel en slags anvisning på, hvordan man "rengør sit hjerte"
Dit fokus her minder mig om et Buddha-ord, der også handler om at bevare anstrengelserne på det væsentlige:
"Om en mand så holder sin offerild i skoven ved lige i hundrede år, og så - bare et øjeblik - ærer en der har udviklet sig selv, så er denne hyldest langt bedre end at ofre i hundrede år." (Buddha, Dhammapada 8, 8)
Og læg i øvrigt mærke til Jesu ord i Matthæusevangeliet 10, 40. Det er et ord om tage imod en profet og at tage imod en retfærdig ... da vil man få løn som en profet og en retfærdig. Og den, der giver en discipel blot et bæger koldt vand at drikke, skal få løn! Læg mærke til overensstemmelsen med Buddhas ord! Der er stor værdi i at tage imod "den vise og retfærdige". Og hvorfor mon det? Jeg er overbevist om, at det er fordi, at vi tager imod sådan et menneske ved at låne øre til hans lære, hans ord. Og dette har en rensende effekt på hjertet (nu hvor vi taler om "hjertets renhed").
Løftet om, at "de rene af hjertet skal se Gud" kan måske pirre det urene hjertes nysgerrighed, men det er jo ikke nyfigenhed, der skal være drivkraften, snarere skal det vel være, som præsten skriver, som fuglene - og blomsterne: Jesus står på en bjergskråning i Galilæa. Det er sommer og jorden er dækket af et mylder af blomster, som overgår en konges pragt, og fuglene synger ubekymrede under himlen. Og da priser Jesus mennesker salige, de mennesker, som intet ejer, ligesom blomsterne og fuglene heller ikke gør det. Det går lige til mit hjerte, mærker jeg - og det sviner ikke, vil jeg påstå
Jeg må indrømme, at de også taler til mit, ligesom Jesus' egne ord naturligvis. Jeg har altid fundet en skarphed over hans ord, samtidig med at de er en lise for sjælen. Jeg tror, at denne skarphed provokerede folk - og jeg tror, at dette fik ham slået ihjel. For hans ord er alt andet end "sukkersøde". De er som et sværd, der skærer igennem sløvheden og vækker hjertet - eller raseriet hvis hjertet ikke vil tage imod. Det samme gælder i øvrigt Buddhas ord, vil jeg mene. Der er "ikke plads" til, at man varmer sig ved dem på en doven måde. De stiller virkelig krav til hjertet, de er som et "klartseende øje"!
"Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke, eller for, hvordan I får tøj på kroppen. Er livet ikke mere end maden, og legemet mere end klæderne? Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende? I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen? Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette. Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage." (Jesus, Bjergprædikenen)
Fred, Thomas
|
|
|
|