0
registrerede
20
gæster og
121
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bhagavadgita 2009, 2.del
|
Hey Thomas, Du skriver: Hanskrist, du skriver, at Jesus-ordene er noget "sodavand". Anne taler om "bogstavtro". Michael taler om "troen på et urevangelium" (han tror vist ikke på dets indhold, mens jeg gør).
For min skyld må du da gerne tro på urevangeliet, det er blot et falsum som intet har med den historiske Jesus at gøre. Selvfølgelig var der vegetarer dengang og tidligere endnu (Pythagoras et kendt eksempel), men det var ikke et emne Jesus var optaget af og han var ej heller vegetar. For min skyld er det fint at gå ind for vegetarisk kost af rigtig mange gode grunde. Men fanatisme og så det at blande Jesus ind i det, er gennemført manipulation med det Jesus stod for.
du skriver endvidere: Sodavand. Den eneste parallel, som jeg kan komme på, er, at Guds lov, som Jesus fuldkommede, er letforståelig. Den er så letforståelig, at selv børn og umyndige kan fatte den. Men at den fuldkomne lov er letforståelig, gør den ikke til "en leg at drikke" (sodavand). Den kræver derimod omvendelse og en stræben efter fuldkommenheden. Den kræver derimod omvendelse og en stræben efter fuldkommenheden. Jeg er meget uenig med dig. Omvendelsen er imod Kristus; Jesus der lever. Omvendelsen betyder ikke at der kommer en stræben efter fuldkommenhed ind i et menneskes liv (ej heller nødvendigvis det modsatte). Jeg kan ikke undvære Kristus, Jesus der lever og er mit liv, det kan du, men det kan jeg ikke. Det er der forskellen er på os to. Du mener Jesus har lært fra sig og at du ved at tage dette han har lært fra sig til dig, kan blive selvhjulpen og dygtig og endda begynde på en fuldkommenhedsstræben ud derfra. Men heroverfor står jeg fast på at jeg ikke kan undvære Kristus, Jesus der lever og er mit liv. Jeg har brug for Kristus, Jesus der lever, for det er her Gud er, Guds rige er og Guds retfærdighed, kærlighed og ånd/liv er. Min retfærdighed har jeg ikke i mig selv, men i Kristus, det er Guds værk, ikke mit eget værk.
Jeg ka ikke undvære Kristus, gaven, Gud der kom til mig, det Guds nådesværk jeg er i Kristus.
Tro, at være til i Tro, i Kristus, er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Luther.
Du har på ingen måder brug for begivenheden Jesus Kristus; Guds fødsel i dit liv og den retfærdighed der følger med.
Du lever under lov, moralisme og visdom og du opstiller helt vilkårligt kriterierne for hvad der er go lov, moral og visdom. Det du ka bruge af de vidnesbyrd vi har om Jesus Kristus piller du ud og bruger, men du går ej heller af vejen for at sætte Jesu navn i forbindelse med et falsum fordi indholdet der passer dig fint (det du føler for så stærkt). Også netop derfor dette falsum blev skabt. Vi har et indhold, en bestemt etik, som vi går ind for, og nu planter og arrangerer vi et falsk skrift hvor Jesus sættes i direkte forbindelse med det indhold, den etik, man ønsker at få fremmet eller fremelsket.
Lad være med at misbruge ham Jesus fra Nazareth på den måde, lad ham stå i den religiøse politiske situation han levede og bland ham ikke ind i vegetarspørgsmål og en totalitær ideologi der bygger på følelser for dyr, når Jesus hele fokus var på medmennesket/næsten. Jesus ville næppe forlange at eskimobørn og tusindvis af bønder skulle sulte ihjel. Slagte en høne, fange en fisk og skyde et dyr, kan der da vist ikke være noget forkert i når de er ved at sulte ihjel hjemme i hytten. Naturen selv er endnu mere grusom.
Man kan sagtens være kristen og vegetar af overbevisning samtidigt, det har bare ikke med kristendom at gøre eller gør at man står Jesus specielt nært.
At være kristen er at have brug for Gud i sit liv, brug for at være blevet fundet af Gud, og det er nøjagtig Kristusbegivenheden. Kristus er Guds menneskeblivelse, Gud der kommer til os og bliver vores liv. Det er legemliggørelsens virkelighed, hvor vi på alle måder er antaget af Gud i Kristus, og her har hele guddomsfylden i kød og blod. Her har vi vores retfærdighed fra Gud.
Du vil derimod qua bud, og vilkårlig moralisme og visdom opstille en lov, hvorudfra du kan fuldkommengøre dig selv og selvretfærdiggøre dig selv overfor andre mennesker og overfor selveste Gud. Du har vitterlig ikke brug for Gud og Guds retfærdighed i dit liv Thomas, altså Kristus.
Jeg tror det er denne din selvretfærdighed der er os andre så meget imod. En trang til selvretfærdighed der er så stor hos dig at du er fløjtende ligeglad med at forbinde Jesus med et falsk skrift, hvor han sættes i forbindelse med vegetarisme, noget Jesus ikke var optaget af. Dine følelser for hvad der er rigtig skal det nu være kriteriet for hvad Jesus stod for (ham der forbandt Guds Rigets gennembrud med sin egen person og skæbne).
Lidt som Ekim misbruger også du Jesus, hvor de lader Jesus tale gennem et medium, og så får det til at se ud som om det er Jesus der mener det de mener og går ind for.
Nå men at være vegatar diskvalificerer ikke en som kristen, eller derved kommer man ikke nødvendigvis i konflikt med Jesus; men på den anden side er det heller ikke et kriterium for at stå Jesus specielt nær.
mange kærlige hilsner Hanskrist.
|
|
|
|