1
registreret
(1 usynlig),
315
gæster og
186
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religion og materialisme
|
Hej Tikka. Du reagerer på mine ord:
Det får mig til at tro på, at tiden er inde til - fordomsfrit - at være multireligiøs - og dermed stærkere stillet overfor den tiltagende materialisme - med al dens udplyndring og svineri. og tak for dét - selvom vi åbenbart er lodret uenige
Jeg hæfter mig ved, at du skriver:
… men troende eller ej, så er det klart, at ændring af holdning til forkert levevis er en beslutning, hvis man har et sådan valg, men tro ikke en eventuel multireligiøs religion vil være fri for mammon.
Mammon som der advares om i bibelen ikke at há kærlighed til - som en afgud. Mit svar: Jeg er enig med dig i, at en organiseret multireligiøs religion nok ikke vil frigøre os fra Mammon. Men dét, jeg tænker på, er blot mere åbenhed overfor, hvad jeg anser for åndelige kvaliteter hos os mennesker på denne klode.
Eksempelvis emnet: Meningen med livet. Hvad siger kristendommen her andet end, at man skal elske Gud og næsten - men intet om, at man skal elske verden. Det er i hvert fald som jeg opfatter kristendommen. Og det er så her, jeg fornemmer mere åndelig visdom i de to østlige religioner, som vi godt kunne tage til os uden derfor at blive hinduer, buddhister - eller daoister.
Ét er i hvert fald sikkert, synes jeg: Vi står ved en skillevej mellem grådighed og harmoni med verden - og her har kristendommen jo tydeligvis "spillet fallit".
Og hvorfor skulle kristendommen ikke kunne udvikle sig? Hvad ville mon Jesus Kristus have sagt til os i dag?
Mvh. Arne
|
|
|
|