1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guder og det guddommelige
|
1):
Begivenheden KRISTUS:
inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.
2):
Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
-0-0-0-0-
1) og 2) var blot to måder at formidle evangeliet på - begivenheden KRISTUS på der grundlægger KIRKEN og ja kristendommen.
Nu spørger du til hvordan OPSTANDELSEN skal forstås.
Det er en ÅBENBARING af begivenheden KRISTUS:
Altså at den den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud.
Altså Jesus spiller Gud ind som konkret virkelighed og Jesus dør og hvad så???
OPSTANDELSEN betyder
at BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - altså Gud som konkret virkelighed - det himmelske og jordiske nu forenet - Gud og mennesket nu forenet
at denne inkarnations virkelighed ved Jesus ikke forsvinder igen fra jordens overflade bare fordi Jesus dør.
Så simpelt er det.
Derfor vi siger at KRISTUS (begivenheden KRISTUS) er den samme idag og altid - fordi den inkarnations virkelighed Jesus spillede ind i verden (hvor Gud med Jesus kom nær som virkelighed) som en opstandelses begivenhed altid vil være nærværende som mulighed for alle mennesker til alle tider i kraft af Gud Helligånden.
Opstandelse betyder at BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus forbliver, i kraft af Gud, som mulighed for alle mennesker til alle tider.
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus
Altså godt har vi ikke kendt mennesket Jesus - men i kraft af Gud Helligånden da forbliver den inkarnations virkelighed med Gud Jesus spillede ind i verden - dette er hvad opstandelsen betyder - så hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND) - denne VIRKELIGHED forsætter med at brage løs i verden og gøre sig gældende som vi ser det hos Paulus hos Gerth hos HansKrist og millioner og atter millioner af mennesker generation efter generation.
Der er ikke noget hokus pokus mht opstandelsens begivenheden KRISTUS hos Paulus.
Det betyder blot at hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND) - denne VIRKELIGHED - denne uovertrufne SPIRITUALITET forsætter.
Og jeg er FAN
Det er jeg med på
Jeg tilhører KIRKEN
Denne VIRKELIGHED = KRISTUS VIRKELIGHED (hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND)) er jeg gennem evangeliet og Gud Helligånden blevet indviet i et utal af gange.
Husk det er i kraft af Gud - det er ikke noget vi tror (som vi opfatter at tro noget).
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
-0-0-0-0-
Vi må aldrig gøre tingene sværere end de er.
Og vi skal ikke spekulere men blot forstå tingene også det SPIRITUELLE - den urkristne paulinske SPIRITUALITET.
Der er ikke noget over i Bibelen eller i Kirkens dogmer der kan optræde som autoritet og overdommer over vores SPIRITUELLE erfaringer - vores "i KRISTUS SPIRITUALITET".
Og PAULUS forlanger at vi skal drøfte vores SPIRITUELLE ERFARINGER med hinanden på en forstandig måde så folk der lytter til os ikke skal gå hovedrystende bort fra os, vende os ryggen fordi de finder os tossede og overtroiske i hovedet, småt begavede.
Ja PAULUS er TÆNKNINGENS SKYTSHELGEN
som han er:
Gud Helligåndens Apostel
FRIHEDENS Apostel
Glædens og "passionens "iver"" Apostel
Åndens Ekstatiske Karismatiske den ypperste Apostel.
Han er et vidunderligt menneske alle kan finde sig selv i - til trods de vældige KRÆFTER ENERGIER og GERNINGER der knytter sig til mandens liv nøjagtig som til Jesus liv.
KRISTUS VIRKER MÆGTIG I OS siger Paulus.
Mod slutningen af sit liv siger han at han kun gider tale om det KRISTUS har udvirket i hans liv.
Og det er ikke småting - uden Paulus ville verden idag have set noget anderledes ud.
Hvilket Somo ofte beretter om at fx de kristne gerne må spise flæskesteg og frikadeller og drikke vin og at vi mænd og kvinder ikke behøver være omskåret i vores kønsorganer og at vi ikke er underkastet nogen LOV RELIGION - eller nogen former for bibelfundamentalisme eller i det hele taget dogmatisk rettroenhed som der ikke findes skyggen af hos Paulus FRIHEDENS APOSTEL.
Somo betragter alle de her ting der skyldes Paulus som noget negativt men vi kristne takker og er yderst taknemmelige for at GUD i den grad igennem PAULUS har ÅBENBARET GUDS ØNSKER for vi mennesker:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
|
|
|
|