1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Hej Hanskrist. Det ser ikke ud til, at Gerth vil svare dig. Det frister mig til "en kommentar fra sidelinjen" : Ingen, der har læst bare nogle af dine indlæg, kan vist være i tvivl om, at du bekender dig til Paulus - selv når han går så langt som til, hvad du citerer:
Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. Og det er jo fair nok, synes jeg, at lade sig inspirere af ordene fra Paulus. Dét, der imidlertid undrer mig lidt, er, når egen åbenbaring/inspiration/tro/overbevisning også skal være andres.
Hvorfor er det ikke nok, at man selv tror på dét, men nu engang selv tror på? Hvor skal andre påvirkes til at tro det samme? Hvorfor ikke give plads til trosfrihed? Intolerance overfor andres anderledes tro har i århundreder kostet enorm i menneskeliv og lidelser. Hvad er det i tro, der kræver andres omvendelse til den samme tro?
Jeg mener godt, jeg kan påstå, at jeg har en ærbødig pan"teistisk" tro/overbevisning/oplevelse, men jeg mærker ingen trang til at overbevise andre - skriver blot om det for at afklare mig selv - men hører selvfølgelig gerne andres meninger herom.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|