1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Der har nu været ganske mange indlæg i denne Panteisme-tråd, men ingen - bortset fra den stift paulinsk-troende (jeg havde nær skrevet truende) Hanskrist - har taget stilling til idéen, at verden - så fantastisk og ufattelig den er - er guddommelig. Dét på trods af at Bibelen jo ikke er helt fremmed herfor: Lukasevangeliets kapitel 17:
V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.” og ej heller: Thomasevangeliet, logion 113:
Hans disciple sagde til ham: ”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over Jorden, og mennesker ser det ikke.” Hvorfor mon denne tavshed? - tænker jeg. Er det mon for stort et "paradigmeskift"? - kan man vel kalde det Indrømmet, der er pludselig meget, som er anderledes. Men min fornemmelse er, at det er nærmere sandheden end alverdens religioner - og det inspirerer mig i mit liv.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|