0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Når man - som jeg - er kommet i den situation at opleve alt værende som et ufatteligt guddommeligt mirakel, så kommer religionerne til at stå i et andet lys. Så ligner de enkeltmenneskers åbenbaringer, som finder tilhængere.
I kristendommen er det jo Jesus Kristus-myterne suppleret med Paulus' åbenbaring "på vejen til Damaskus", i islam er det Muhammads åbenbaringer i en grotte af ærkeenglen Gabriel og i buddhismen er det Siddharta Gautama - den første Buddha's åbenbaring af "den gyldne middelvej for menneskesindet" under et træ i den indiske by Bodh Gaya.
Jeg er ikke i tvivl om, at der er meget rigtigt, godt og sandt i disse tre religioner - og i flere til - men de dogmer, de har opstillet, harmonerer jo ikke med hinanden, hvad der har kostet - og stadig koster - meget blod og lidelse især i konflikten mellem kristendom og islam.
For mig, der ikke tror, at vi mennesker gør ret i at søge at forstå det guddommelige - og som ikke tror, vi mennesker er mere end alt andet værende - kan min indstilling alene være ydmyg taknemmelighed over at være en del af det værendes mirakel og inspireret til at bruge givne evner bedst muligt til kærlig omsorg for alt værende - herunder jo også egen væren
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|