1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Hej Hanskrist. Jo, jeg kan godt se logikken i dine indvendinger, men for mig er der ikke tale om Gud som en person - eller hvad man ellers vil forbinde med ordet Gud. Det er alene en spinkel - men klar - fornemmelse - en oplevelse - at alt er guddommeligt - et mirakel i sin væren - samt af miraklets årsag i denne væren. Det er samtidig min oplevelse, at dette "multimirakel" er totalt ufatteligt for mig - og ikke noget jeg skal driste mig til at spekulere over.
Tilbage bliver oplevelsens inspiration til kærlig omsorg, som jeg - måske lidt rigeligt frækt kalder "guddommelig adfærd" - dog støttet af, at jeg jo også selv er en del af det værende guddommelige mirakel. Rent praktisk er det jo enkelt og ligetil: Altomfattende omsorgsfuld kærlighed - så meget og så godt jeg magter det.
Religioners påstande om Gud som en mandlig person og om muligheden for et evigt liv i Himmerige er for mig menneskers ønskedrømme samt præsteskabers udnyttelse af deres menigheder (Aflad f. eks.). For mig er religioners dogmer utroværdigt menneskeligt åndshovmod.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|