1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Hvordan kommer man til at opleve det guddommelige er i alt? Det kan jeg nok ikke rigtigt svare på, men jeg kan da fortælle, hvordan det skete for mig.
Det startede nok med inspirationen fra Thomas Evangeliet Logion 113:
Hans disciple sagde til ham: ”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.” og fra Lukasevangeliet, Kapitel 17, Vers 20 og 21:
V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Gudsrige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.” Dertil også mistanken om, at vi mennesker lider af storhedsvanvid og bilder os ind, at vi er det vigtigste i verden – og kan se ned på alt andet.
Mit blik faldt på de skønne træer udenfor vinduet – med rødderne godt ned i jorden og med "armene" op mod solen. De lever ikke af at slå andet levende ihjel – som vi gør – dyr og planter - men får alene næring fra jordbunden – og kraft fra solen. Og så suger de endda CO2 – som vi jo sviner med. Helt igennem beundringsværdig skønhed – og ja – guddommelig.
Jeg gav plads for tanken – og mærkede nu – helt enkelt og ligetil – det guddommeliges væren – ikke alene i de dejlige træer, men lidt efter lidt i alt omkring mig.
Og hvad sagde det inden i mig? Jeg elsker det guddommelige!
Guddommeligt inspireret kærlighed – til det guddommelige
Nu ved jeg, hvad jeg skal: Elske – aktivt!
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|