0
registrerede
15
gæster og
150
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Panteisme
|
Arne:
Dine ræsonnementer er jo ikke just ukendte, men panteistisk set er verden jo ikke delt op i "det gode mod det onde".
Når alt er Gud, så er et misfoster, et sind med stærke indre konflikter og Covid-19 jo også Gud. Når alt er Gud, så er et misfoster, et sind med stærke indre konflikter og Covid-19 jo også Gud.
Vrøvl! … men man kan sige, at hvis man tror på en skabende gud, er det skabte resultatet af hans skaberværk, og som biblen også bruger som argument på hans eksistens, men gud er ikke det skabte.
Det, man kan vide om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem. For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes på hans gerninger. De har altså ingen undskyldning https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/1
Når mennesket benytter sig af det skabte på forskellig vis, er det ikke guds ansvar mennesket ikke bruger skaberværket til guds ære.
Biblen siger mennesket skal elske gud, fordi han elskede os først.
Arne:Dén er jo svær at sluge, men det er jo også kristendommens idé: Gud er almægtig og god - for en almægtig og god Gud kan jo ikke have en ond modstander - i så fald er Gud jo ikke almægtig.
Vrøvl! Almægtighed udelukker da ikke modstand udefra. Betyder jo bare at intet er umuligt for gud.
Arne:For mig ender dette op i, at vi mennesker ikke magter at se ud over vore egne interesser. Og man kan jo også spørge: Hvorfor skal netop vi mennesker- af alle levende skabninger - være begavet med evner til at se ud over os selv? Vel - buddhisterne er vel nået et stykke vej her med deres Nirvana  Buddhismens frelsesbegreb der i modsætning til andre religioners frelsesbegreb drejer sig om at miste jeg-bevidstheden, eller eksistensen om man vil.
Hvis det er muligt at miste jegbevidstheden, forsvinder den frie vilje jo også, så hvordan kan man så fortsætte med øvelse og manipulation for at miste den? ... kan man leve uden?
***
|
|
|
|