1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme
|
Hej Tikka. Ja, nu skal jeg ikke gøre mig klog på buddhisme og spørgsmålet om ondskab, men jeg mener nok, at der er noget rigtigt i at se menneskers begær, som noget der forvrænger synet af verden i forhold til, hvad "den rene af hjertet" ser.
Og der er vel også spørgsmålet: Hvad er ondskab? Er en tsunami ondskab? Er det ondskab, når et rovdyr dræber sit bytte? Er det ondskab, når mennesker holder husdyr under kummerlige forhold, dræber dem - og spiser dem? Er det ondskab, når mennesker voldtager naturen og bruger den som et spisekammer (agerbrug)? Er det ondskab, når mennesker formerer sig til stadig flere, der fylder kloden med affald på jorden og i luften? Eller er det alene ondskab, når mennesker skader andre mennesker - og hvad er det, der gør, at et oprindeligt uskyldigt nyfødt barn udvikler sig til at skade andre? Jeg mener, det er for "billigt" at skyde skylden på en "Satan".
Man kan stræbe moralsk efter, hvad man er overbevist om er ret. Man kan også meditativt nå frem til større indre harmoni - og dermed bedre adfærd.
Mennesker, der er "kommet galt afsted", straffer vi. Måske det var mere effektivt at hjælpe dem til indre harmoni - samt til praktiske muligheder for medmenneskelig tilværelse.
Det skulle ikke undre mig, om mennesker om 100 år - hvis der stadig er mennesker på kloden - vil se vor tids mennesker som barbarer.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|