0
registrerede
12
gæster og
140
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Buddhisme
|
Så er der jo en anden side af buddhismen: reinkarnationslæren - hvorom Tikka i tråden om kristendom netop har skrevet:
Jeg tror ikke på inkarnations læren, at gud blev født som menneske og ej heller på reinkarnationslæren – menneskets genfødsler (min fremhævelse). Troen på menneskers genfødsler er jo fundamental i såvel buddhismen som i hinduismen - omend med grundlæggende forskel:
Der er forskel på den måde, man opfatter reinkarnation i hinduismen og buddhismen. Selve ordet tolkes på to måder i de to religioner. I hinduismen er det reinkarnation (eller sjælevandring) af den samme sjæl igen og igen i en form, der er resultatet af ens karma i det tidligere liv. I buddhismen tror man ikke, at det er en bestemt sjæl, der bliver genfødt igen og igen. Derimod opfattes ordet som en genfødsel af en energi, der er uafhængig af handlingerne (karma) fra det tidligere liv.Symbolsk kan det forstås som en bølge, der bliver ét med havet og senere opstår som en anden bølge igen. Eller som et stearinlys, der bliver brugt til at tænde et andet stearinlys. Denne energi er en form for samling af følelser, opfattelser, sanser og andre immaterielle aktiver, der udgør et væsen, og det bliver genfødt igen, indtil man opnår nirvana. Bagsiden af hinduismens karma-lære er jo bl.a. at den retfærdiggør diskrimination af især de kasteløse:
I hinduismen genfødes man igen og igen, og det er ens karma, der bestemmer, hvad man genfødes som, og hvilken del af kastesystemet man fødes ind i. Ifølge karmaen er det altså mennesket selv, som er skyld i sin kastesituation. For mig er hinduismens karma- og genfødsels-lære primitiv og brutal, mens buddhismens genfødsels- og Nirvana-lære forekommer mig at være mere sofistikeret - men også langt vanskeligere at "gribe" 
M.v.h. Arne
|
|
|
|