0
registrerede
11
gæster og
179
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Buddhisme
|
Ordene fra Ateistisk Selskab:
Hvis du ikke tror på guder, men er åben over for, at der er en form for energi eller kærlighed i universet, der holder os sammen – så er du ateist. synes jeg egentlig selv godt om.
Ordene "energi" og "kærlighed" er dog måske for snævre begreber - og "holder os sammen" ligeså, men hvad skal man sætte i stedet?
Jeg har forsøgt mig med "verdens væren" og "hvad der ligger bag", men det gør jo nok ikke den store forskel - og det giver vel næsten plads til kristendommens - i mine øjne noget primitive - forestilling om: Herren, der har skabt og styrer verden - såfremt man undlader at definere begrebet: Herren.
Men det giver vel også plads til buddhismens forestilling om en evig verdens harmoni, som først kan erkendes, hvis man når frem til at frigøre sig fra jeg'et: nirvana.
Er Herren og Nirvana mon i virkeligheden blot to forskellige udtryk for det samme - noget overmenneskeligt, som vi mennesker ikke evner at fatte - måske med undtagelse af nogle få mystikere?
Og eksistens af noget overmenneskeligt er vel mere sandsynligt end usandsynligt, når man betænker, at Homo sapiens blot er en af mange biologiske arter
M.v.h. Arne
|
|
|
|