1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Hej Tikka.
Du skriver:
Nej jeg har pt. sluppet troen. Det er måske derfor, jeg synes, jeg fornemmer en vis bitterhed hos dig - måske en bristet illusion? Det er i hvert fald en følelse/fornemmelse, jeg selv kender - efter at have kasseret alle religioner og filosofier som værende ufuldkomne.
Hvor meget ved en regnorm, en myre, en gråspurv, et nyfødt menneskebarn om, hvad jeg kalder "den sande virkelighed".
Materialisterne er ikke i tvivl om, at denne virkelighed eksisterer udenfor menneskets bevidsthed, men de er efter min mening for "nærsynede".
Du synes at mene, at der er utallige virkeligheder i menneskers bevidsthed og ikke nogen altomfattende virkelighed.
Emnet har været debatteret tidligere her på Trosfrihed i tråden Den Evige Filosofi, hvor Aldous Huxley af Thomas citeres for disse ord:
Den guddommelige Årsag til al eksistens er et åndeligt Absolut som er uudsigeligt i den forstandsmæssige tankes udtryksform, men som under visse omstændigheder kan opleves og erkendes direkte af mennesket. - Aldous Huxley
Menneskets endelige mål, den yderste grund til menneskelig tilværelse, er den forenende erkendelse af den guddommelige Årsag - en erkendelse som kun kan komme til den der er beredt til at lade "jeg'et dø" og derved faktisk gøre plads for Gud. - Aldous Huxley
Af et givet slægtled af mennesker vil meget få nå dette endelige mål for menneskelig eksistens; men lejligheden til at komme til forenende erkendelse vil på den ene eller den anden måde stedse være der, så at alle sansende væsener tilsidst erkender hvem de i virkeligheden er. - Aldous Huxley Om dét kan kategoriseres som værende en del af "det store gedemarked": New Age, ved jeg ikke - og det er vel egentlig heller ikke væsentligt
Huxleys bog Den Evige Filosofi finder jeg inspirerende - om end jeg ikke er tilhænger af, at han bruger ordene "Gud" og "guddommelig" - fordi de efter min mening er for små 
M.v.h. Arne
|
|
|
|