0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Hej Arne, mine svar er indsat med grøn farve.
¨¨¨¨
Arne skrev: Du fastholder:
Verden er hvad vi gør den til. og jeg tænker på, om du mon mener det 100% - som Gyldendal beskriver det:
Nogle filosoffer har hævdet, at en virkelighed uden for bevidstheden ikke findes, at virkeligheden først bliver til i det øjeblik et menneske sanser og tænker og sprogliggør, at virkeligheden er et produkt af hjernen, noget indre og subjektivt. og om du helt afstår fra:
Andre, fx fænomenologer, har kraftigt understreget, at mennesket er indfældet i en ydre, objektiv virkelighed, der eksisterer i forvejen - Jeg mener, at uanset hvilken virkelighed vi har fået strikket sammen inde i hovedet, og som jo kan ændres, så er det vores virkelighed, og den vi ser verden med.
Her hælder jeg mest til ordene:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed. De siger mig, at vi mennesker - med vores begrænsede opfattelsesevne - selvfølgelig opfatter noget, men ikke den fulde og sande virkelighed - "Den fuldkomne helhed". (Hvad mystikerne opfatter, tør jeg selvfølgelig ikke at gøre mig klog på)
Du kan ikke generalisere fordi du har en ide om "Den fuldkomne helhed" ... ej heller fordi det er din virkelighed.
Jeg mener ikke, det er en sandhed, men en ide du har, om hvordan du ønsker at se digselv, udfra det du har skrevet i tråden.
(Du har i få øjeblikke i din meditation intuitivt anet ”den fuldkomne helhed” som er = "hjertets renhed" … som er = "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" … og som er din eftertragtede livsindstilling)
Det er så også svar på dine ord:
Håber da ikke du opfatter mig som en indbildning.
¨¨¨¨
|
|
|
|