2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
12
gæster og
162
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Hr. lægprædikant..
”Det giver mig et billede af Simon, som et menneske, der tror på "den sunde fornuft".
- Man tror ikke noget om fornuften, den er resultatet af dialektik, kald den gerne en kvalifikation: vi erkender at en beskrivelse indeholder logiske slutninger der sandsynliggør den som bedste forklaring. Vi tror det ikke, vi udleder det fra kendsgerninger bygget på sandsynlige præmisser. Den sunde fornuft er nærmest et ord for tilvalget af den mest sandsynlige forklaring:
A og B diskuterer det bedste sted at sætte sine penge på travbanen. Der er 7 heste i løbet men der er udbredt influenza og kun 2 heste er gået fri. 6’eren er blevet utilpas. A sir til B: ja jeg ville nok sætte vovserne på 7’eren. B svarer hertil, at der er sund fornuft i den antagelse.
Men måske du foretrækker denne variant af ovenstående situation:
A tillægger sin intuition en masse mystik, B har ikke tillid til A’s selvanskuelse. A sir til B: jeg ”føler” at kristus er med 2’eren i dette løb, det er nok dér du ska sætte vovserne! B svarer: nej, det dur ikke, med 39.5 er det usandsynligt at 2’eren kommer banen rundt. 7’eren er derimod feberfri og ligeglad med kristusintuitioner, der er sund fornuft i at anbringe vovserne dér.
Håber jeg ku være dig til hjælp ;)
mvh Simon
|
|
|
|