annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 28 gæster og 1453 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej A..

Du skriver: ”Jeg ønsker det bedste for alle. For mit vedkommende har jeg siddet fast i alt muligt skidt - det er jeg ked af - håber alle kan tilgive mig.”

- Engang imellem ka visse statements ryste tråden lidt, ruske den i nakken, exempelvis når personlige synspunkter vandrer ind i private gyder, hvad der jo også har sine gode sider .;)
Jeg vil selv vælge at tiltro mennesker evnen til at ku tilgive, og mener at samfund bygget på humanistiske idealer indiskutabelt må være storsindet nok til at ku praktisere den! For tilgivelse kan både være et ”lukket” privatanliggende og et individ/samfund-forhold, såvel som et anliggende der inkluderer begge. Tillige er tilgivelse jo noget rigtig mange religiøse mennesker beder deres gud om. Det at tilgive sig selv, begrundet i erkendelsen om egen skyld, ka jo være det allersværeste – mennesket ér jo netop sin egen værste dommer, når det kommer til stykket, og selvfordømmelsen ka ligefrem udelukke medmenneskers tilgivelse.

Jeg mindes en historie nordover, hvor en chaufør kørte et lille barn ihjel. Jeg ka ikke huske de nærmere omstændigheder, men det er jo svært at greje for alle, og børn ka jo pludselig løbe ud på vejen osv. Men det korte og det lange var, at han faktisk ønskede en fængselsstraf, netop fordi han ikke på nogen måde ku se hvordan han ellers ku sone den byrde der tyngede samvittigheden til jorden. Der findes jo kriser man ikke på nogen måde indser udvejen fra, og det er dér samfund såvel som medmennesker burde være hinanden behjælpelig, ellers bliver det svært at gennemskue hvad det ér, man har ’fundet sammen’ om!
Et andet eksempel på en kompleks nådesløs skyld men som aldrig fandt sin afslutning, var de mange livkvideringer af stikkere modstandsfolk foretog under anden verdenskrig, og som man fra politisk side besluttede at lægge låg på da krigen var slut. I stedet for at rydde op og gøre rent bord for alle, fejede man så at sige både familier til muligvis uskyldigt myrdede – i nogle tilfælde ignorerede man dermed rovmord – såvel som modstandsfolk ind under gulvtæppet. Man ka bogstavelig talt sige at selvglade politikere simpelthen lod dem i stikken, så de selv ku slås med deres samvittighed.

Samvittighed er jo en fin menneskelig egenskab der endda muliggør sameksistens, men den ka også være en belastning de færreste ka bære på egen hånd; som fx når unge mennesker sendes i krig med politisk storsind på den internationale scene, men som bagefter ka få lov til at gå alene rundt som halve mennesker og slæbe på hele døden.
Det er ikke svært at forstå hvis fx soldater leder efter en større mening med livet, eller som havde en der dermed brast. Du kender sikkert selv historier om vietnamveteraner der måtte tilbage til Vietnam for at finde en eller anden form for tilgivelse. Men det betyder også en hel del at kunne tilgive sig selv, uanset arten af skyld.

mvh & god weekend
Simon
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Storbritannien udviser to russiske diplo..
12/03/2025 18:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46