0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Hej A..
Altid hygsomt – tålmodigheden går sikkert begge veje ;)
”Måske er der ikke nogen anden side - det har jeg også tænkt.”
- Man må næsten formode at troende flest ejer en usikkerhed på og i kraft af troen. Alec Guinness fortæller i sine morsomme erindringer ”Held i uheld”, at han som katolik levede med særlige ”synder” p.a. en skepsis til bestemte forhold der vedrørte troen, og syntes som særdeles mange andre troende ikke på nogen måde at være naiv, nærmest at besidde en vis humoristisk og lidt ironisk selvdistance. Det ”åndelige” står jo som et fundament for mennesker i samtlige trosretninger, hvor ateister i særlig stærkt troendes øjne formentlig fremstår som fattige ”åndsforladte” mennesker. Det er da helt ok, ja jeg ka slet ikke indse hvorfor troende skulle udvise respekt overfor en afvisning af deres grundsyn. Det drejer sig jo også mere om at forstå hvad nogen mener med ”ånd”, så der ikke bedrives parallel kommunikation. I den forbindelse synes jeg katolicismen er det mest spændende sted at undres og endda imponeres, med dens umådelige historie og traditioner, ikke mindst de særlige anstrengelser for at opløfte dette ”åndelige” til noget man næsten må betegne som urørlige dimensioner. Der er sørme hellighed i den trosretning, og plads til fejltrin allevegne ;)
Tak for snakken mvh Simon
|
|
|
|