0
registrerede
14
gæster og
123
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk?
|
Hej Sara. Tak for svar.
Du skrev bl.a.:
Jeg forstå ikke, hvilken sandhed du tænker på, du savner.
Bibelens bøger er jo ikke en videnskabelig afhandling.
Bibelen ”siger” om sig selv, at skrifterne er Guds ord, der kan give visdom til frelse --- og Paulus taler om, ”vi” endnu ser i et spejl, i en gåde. Så den sandhed du savner, har mennesket nok ikke pt. brug for - for at tro, da Paulus jo skriver, det først er, når Jesus = den fuldkomne kommer (igen) - ”vi” ikke mere skal forstå stykkevis men se ”ansigt til ansigt.”
Mit svar: Den sandhed, jeg forestiller mig, er - som jeg skrev: "den fulde sandhed om verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren".
Der er andre bøger end Bibelen, der hævder, at have denne sandhed.
Den kærlighed fra Bibelens Gud til mennesket, der gengældes og videreføres fra menneske til menneske (som Bibelens Sara i Mamrelund jo også oplevede iflg. denne bog) er for mig det største og mest vidunderlige, jeg kender - og derfor holder jeg meget af Bibelen. Men jeg giver den ikke eneret til den fulde sandhed blot fordi den selv hævder dette.
Og så står vi jo dér, hvor du har dit billede af verden, og jeg et andet - og hvor nok ingen af os kan overbevise den anden. I denne situation tror jeg, det bedste, vi kan gøre, er at afklare og tydeliggøre hver vores syn på tilværelsen - i gensidig respekt og imødekommenhed.
M.v.h. Arne
|
|
|
|