2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
14
gæster og
173
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud
|
Hej Anonym. Du "rammer plet", synes jeg, ved at fokusere på vi menneskers opfattelse af godt og af ondt.
Det gør du også, synes jeg, når du stiller spørgsmålene:
Hvem bestemmer hvad der er ondt, og hvordan elskes dette onde? Mit svar: "Det onde" - endda også i kristendommen: "Den onde" - er efter min mening styret af vi menneskers arveanlæg for at klare os: Få mad og drikke og andre basale fornødenheder samt undgå at blive skadet af medmennesker - "onde" medmennesker.
Mig bekendt opfattes et rovdyr, der dræber et menneske ikke som "ondt" - ej heller en tsunami, der dræber mange mennesker.
Tilbage står så alene, hvorfor nogle mennesker dræber eller skader andre mennesker.
Disse "onde" mennesker var jo i begyndelsen helt uskyldige nyfødte børn og har først senere udviklet og udøvet "ondskab". Nogle har måske arvet anlæg for "ondskab", andre er nok miljø-påvirket til ondskab - eller det kan være begge dele.
Ville det ikke være rigtigere at se "onde mennesker" som misdannede og/eller psykisk syge?
I dag straffer vi dem og hindrer dem i yderligere "ondskab", men vores indsats for at gøre dem egnede til fællesskabet lykkes ikke ret godt. Så at elske også "de onde" - de mislykkede - må da være at hjælpe dem fri af ondskab - så godt og så dygtigt, som vi magter.
Hører meget gerne Anonym, om du har kommentarer
Mvh. Arne
Rettelse/Tilføjelse: Jeg ser, at jeg ved en fejl har brugt unødigt megen spalteplads i dette indlæg Beklager - og håber på indlæg.
Mvh Arne
|
|
|
|