0
registrerede
8
gæster og
118
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Er man som kristen en Jesu discipel?
|
Kristendommen er overhovedet ikke bygget på hvad du skriver Tikka
Kristendommen er bygget på at Gud i og med Jesus Kristus er blevet nærværende virkelighed i vores liv
Kristendommen er bygget på Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirken
GUD er i begivenheden Guds Kærlighed Kristus blevet nærværende virkelighed i vores liv ved Helligånden
Hvordan kan du skrive om kristendom uden at forstå det har at gøre med Gud som nærværende virkelighed i vores liv
Sådan forstås TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng
Paul Tillich, systematic theology
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”
Ingen kan nogensinde hævde at være kristne uden at de erfarer Gud som nærværende fornyende nyskabende virkelighed i deres liv
Man kan ikke granske Skrifterne som bibelfundamentalisterne gør og dermed fjerne Gud og påstå at være kristen intet har at gøre med Gud men bygger på noget Jesus har sagt vi skal gøre
Dette er jo at være uden Gud - ja at spise mennesker af med at de må nøjes med at tro på Gud - fordi der ingen erfaringer af Gud som nærværende virkelighed gives os
Sådan er alle bibelfundamentalisterne - de er uden Gud i deres liv
De har ikke Gud som beskrevet ovenfor med stor skrift
-0-0-0-
Hvad er vores gudstjenester - jo at vi fejrer at Gud nu er aktivt virkende trådt ind i vores liv - Gud er blevet nærværende virkelighed gennem Helligånden for os alle
Vi fejrer dette og synger om det og bekræfter dette overfor hinanden
Vi søger ikke efter et svar i bøger Skrifterne for det er Gud Helligånden der gør levende - der Gud er virksom i KÆRLIGHED
|
|
|
|