0
registrerede
10
gæster og
152
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adskille stat og kirke?
|
Hej Tikka. Du stiller spørgsmål om en fri folkekirkes økonomi.
I dag opkræves jo samtlige statsborgere en "kirkeskat" til præstelønninger i folkekirken, selv om kun godt 70 % af os er medlemmer. Jeg vil gætte, at denne skat bortfalder, og at en fri folkekirke selv klarer sine ydelser via et medlemskontingent i stedet for den nuværende statslige kirkeskat for medlemmer.
Ejerskab og vedligeholdelse af "kulturarven" - kirker, kirkegårde og jord - vil nok blive statens opgave finansieret af den almindelige skat. En fri folkekirkes brug af "kulturarven", formoder jeg, vil ske på lejebasis.
Begravelser, formoder jeg, er statens opgave, og præster fra en fri folkekirkes eventuelle medvirken er da kontingentfinansieret.
Angående helligdage vil jeg tro, at det mere og mere går over til at blive en privat sag, og hvor de, der føler det samme, selvfølgelig kan fejre helligheden i fællesskab, hvis de ønsker det.
Min opfattelse af kristendommens kærlighed er, at det guddommelige elsker verden - som vi mennesker jo er en lille del af - og at dette er en inspiration for os til at gøre det samme.
Mvh. Arne
|
|
|
|