0
registrerede
10
gæster og
152
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adskille stat og kirke?
|
Hej Tikka. Du skriver:
... Men bliver stat og kirke adskilt og kirken hvor kristne kan leje sig ind bliver kulturarv, må kirkens status som bygning vel ændres til en slags fælles hus for landets beboere. En slags kulturhus eller hvad man nu kalder den slags - forsamlingshus (?) og
Men folkekirke? Kan man kalde den det efter en evt. adskillelse? Enhed og samme trosgrundlag, bliver nok ikke helt som nu.
Måske det så ændres til lokale frikirker, der selv bestemmer forkyndelsgrundlaget mm og
Hvis stat og kirke adskilles, hvordan forestiller du dig så ,,vi,, skal forholde os til jul og andre helligdage? og
Hvis stat og kirke bliver adskilt, og kirkerne bliver kulturarv, hvor kristne kan leje sig ind, hvordan forestille du dig så medlemskab til "folkekirken" kan blomstre op ... for du forestille dig vel ikke der kommer flere kristne af den grund (?) og
Hvorfor vil du måske melde dig ind, hvis stat og kirke adskilles. Jeg forstår du ikke er kristen. Mine svar: I Andalusien i maurernes tid trivedes islam, jødedom og kristendom side om side, de brugte endda de samme bygninger: fredag (islam), lørdag (jødedom) og søndag (kristendom), så en sådan adfærd er tydeligvis ikke umulig.
Når ca. 70 % er medlemmer kan man vel stadig kalde det en folkekirke (Det kan Dansk Folkeparti ikke rose sig af)
Spørgsmålet om helligdage kan vel afgøres politisk, som vi nylig så det (St. Bededag).
Jeg tror, at en fri folkekirke kan blomstre og få flere medlemmer, hvis den evner at inspirere.
Jeg holder meget af kristendommens kærlighed, af islams ydmyghed, af buddhismens selvindsigt, af sufismens dybde og daoismens natur-anstændighed, så hvis jeg møder den kristendom, jeg inspireres af, melder jeg mig gerne ind
Mvh. Arne
|
|
|
|