|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adskille stat og kirke?
|
Hej Tikka. Jo, jeg kunne godt finde på at melde mig ind i en kristen folkekirke, der er fri af staten, og som dyrker kristendommens kærlighed til verden - inspireret af det guddommeliges kærlighed til verden - som vi mennesker jo er en del af.
I stedet for at gå til gudstjeneste (skrækkeligt ord), kunne vi gå til fejring af kærligheden, hvor vi alle kunne tænde lys, hvor ordet er frit for alle til debat efter præstens prædiken, hvor nutidig højtalermusik og storskærme til tekst og billeder blev brugt, og hvor kirkegængerne efterfølgende kunne give deres besyv med på spørgeskemaer.
Vi har faktisk haft en sådan begivenhed her i den lokale kirke, hvor jeg bor, for en halv snes år siden Alle kirkegængere fik ved indgangen et fyrfadslys og et spørgeskema. De tændte så lysene og lod dem sejle på en korsformet vandoverflade midt på kirkegangen, hvor der også var en Kristus Ikon.
Prædikantens emne var: Den barmhjertige Samaritaner, og perspektiverne for barmhjertighed i Danmark, men også Danmarks barmhjertighed overfor U-lande. Så var der et par minutters meditation til lyden af noget bulgarsk ortodoks korsang. Det gav efterfølgende en ganske god ret kort debat om barmhjertighed fra 4-5 kirkegængere.
Der blev også brændt røgelse. Det var der en enkelt kirkegænger, som var utilfreds med (pga. røgen), men generelt var der tilfredshed på spørgeskemaerne og ønsker om mere af den slags.
Det kom der dog ikke (Præsten gik ikke aktivt ind for det)
Og prædikanten - det var mig
Mvh. Arne
|
|
|
|