2
registrerede Hanskrist
,(1 usynlig),
28
gæster og
157
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Kristi himmelfart
|
Jeg har ofte tænkt, hvilken himmel man på Paulus tid forestillede sig, Kristus og de hellige er/kommer i efter deres jordiske liv sammen med gud?
Denne tanke kom igen til mig i dag, så jeg har Googlet uden at få svar på mit spørgsmål.
Måske jeg kan få hjælp her?
Ideen om Helligånden der sendes til de troende efter Kristus himmelfart skulle jo være et bevis på, Kristus var/er i himmelen sammen med sin far.
.
Ser min trådstart er mindre godt formuleret. Undskyld.
Min interessere omkring ideen … om det med himlen, eller som der siges i Fadervor: Himlene – og nu igangsat af Kristi himmelfart, viser sig så ikke helt nemt, at finde info omkring på nettet.
Jeg har dog fundet et link
”Hos de tidlige kristne var der en udbredt tanke om, at der var flere himle. Vi ser den forestilling afspejlet i Fadervor, og vi ser den også udfoldet flere steder i Det Nye Testamente, blandt andet hos Paulus, der beskriver, hvordan han er blevet ”rykket bort” til den tredje himmel. Man havde en forestilling om, at der var en række himle i forskellige niveauer, som man kunne stige op igennem afhængig af ens fortjenester, og det er formodentlig også det, vi ser afspejlet i Johannesevangeliets kapitel 14, hvor Jesus siger, at ”i min faders hus er der mange boliger”,” siger Anders Christian-Jacobsen.
Denne forestilling om en række af himle, man kan stige op igennem, bygger ifølge professoren nok især på jødiske traditioner fra århundrederne omkring Jesu fødsel. Herfra kender man en del apokalyptiske tekster, der beskriver efterlivet og himlen i mange detaljer og ofte opererer med syv himle. Og herfra stammer udtrykket ”den syvende himmel”, som er Guds sted. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/de-foerste-kristne-havde-flere-himle-over-sig
Så nok den 7. himmel de kom/kommer i - Som forstås som Guds sted
Denne himmel interesse hænger sammen med ideen om Helligånden, som Paulus mente, han havde, da han mente, han havde kontakt med den opstandne Kristus, og mente der ingen tro, kristen tro er, hvis ikke man tror på opstandelsen.
Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15
Personligt tror jeg ikke på opstandelse, og himmelsk efterliv, men tror gerne, det er en virkelig virkelighed, for de som gør, da tro er en sikker overbevisning.
Tro kan flytte bjerge, selv de som ikke kan ses.
... men det ser pt ud til, jeg skal søge på/efter apokalyptiske skrifter, for at få mere viden om ideen med himlene og efterlivet.
.
|
|
|
|