0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kritikkens præmisser
|
Hej Thomas. Her er - omsider - til dit indlæg i denne tråd: #42405 - 23/12/2023 13:44, hvor du skriver:
Derfor ser jeg også, Arne, at hele skabelsen er noget særligt i kristendommen, hvor Gud netop er Skaber. Alt har betydning. Naturen og skabelsen får også en helt særlig plads i Bibelen, hvor den beskrives som at juble og klappe i hænderne og synge af fryd over Gud. min replik: For mig er agape - som jeg citerede om fra Anders Nygren #42404 - 23/12/2023 00:37 i denne tråd, ikke alene dyb næstekærlighed, men kærlighed til hele den værende verden - og ikke en dogmatisk pligt-kærlighed, men en spontan kærlighed, der udspringer fra oplevelsen af den mirakuløse og vidunderlige sandhed: Verdens Væren.
Dét er - for mig - meget mere end "jubel" og "fryd". Det er agape. Det guddommelige i det mirakuløse og vidunderlige er for mig totalt ufatteligt, men uafviseligt - og vi mennesker er for mig en del af miraklet, vidunderet, på lige fod med alt andet værende.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|