annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 268 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...

Hej Krishna/Jan/ABC.
Jeg har læst dit lange citat, og selv om det er så stort, at jeg ikke lige kan rumme det hele, så glæder jeg mig i hvert fald over, hvad du henter fra den svenske teolog Anders Nygren (klik).

En sådan kærlighedens kristendom er netop dét, jeg mener at have oplevet/er blevet grebet af, da jeg mødte "min" Kristus Ikon i de mukkeste omgivelser på en lille græsk Ø.

Wikipedia fortæller om, at Anders Nygren skelner mellem eros og agape
Citat:
”Eros” og ”agape” er to græske ord, der begge betyder ”kærlighed”. Men ifølge Nygren er der tale om to meget forskellige former for kærlighed. Eros er en egocentrisk og begærbaseret form for kærlighed. Når man elsker ud af eros, elsker man ud af egeninteresse. Man elsker for at erhverve og besidde genstanden for ens kærlighed. Eros-kærligheden motiveres af værdien hos den, som er kærlighedens genstand. Men det er ikke en rigtig kærlighed. Eros trækker os væk fra Gud, siger Nygren.[5]

Agape, den særlige kristne næstekærlighed, er derimod af en anden art. Den er spontan og umotiveret. Agape-kærligheden er præget af en givende omsorg for andre. Den, der elsker med agape, ser helt bort fra sit eget bedste og elsker andre for deres egen skyld, ofte på bekostning af sin egen interesse og lykke. Agape er baseret på Guds ubetingede kærlighed til alle skabninger, siger Nygren.[6] Den motiveres ikke af den elskedes værdi, men skaber i stedet en værdi hos den elskede.

"Min" Kristus Ikon (klik, gå til top og klik på et af de to ens billeder) viser netop højre hånd, der viser tre bogstaver: I = Jesus, X = Kristus og A (det græske: Alfa) = Agapo (Jeg elsker)

Dér, hvor jeg ikke er helt enig med Anders Nygren, er når han begrænser kærligheden - agape - til "alle skabninger", og hvor jeg vil have det hele med, ikke blot skabninger, men hele verden, universet, kosmos.

Men det er jo desværre - set med mine øjne - et gennemgående træk ved nok alle religioner (Daoisme måske undtaget), at de er "nærsynede" - som om vi mennesker var centrum i kosmos - at vi mennesker ene af alle var "skabt i Guds billede", som vi f.eks. ser synliggjort i Det Sixtinske Kapel (klik og klik på billedet til højre), hvor Guds kønsorganer dog er tildækkede - i modsætning til Adams blinker
For mig at se, er det trist at se det guddommelige trukket helt ned på vi menneskers niveau trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Seneste indlæg
Misforståelsen
af somo
05/05/2025 08:30
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
03/05/2025 18:30
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Nyheder fra DR
Finsk jagerfly styrtet ned
07/05/2025 10:52
Mærsk og Google Danmark undlader igen i..
07/05/2025 10:38
Original sang fra Netflix-serie om autis..
07/05/2025 10:17
Borgmesters bil rullede rundt på taget ..
07/05/2025 10:07
EU advarer mod at genoptage køb af russ..
07/05/2025 10:05
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Amerikanske kopiproducenter er kommet ba..
07/05/2025 08:48
Milliarddyr stormflodssikring af Københ..
07/05/2025 08:45
Pilot har skudt sig ud af styrtet jagerf..
07/05/2025 08:43
Politiet tror på opklaring af drab trod..
07/05/2025 08:42
COP-formand vil sikre ambitiøse klimapl..
07/05/2025 08:38