annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 268 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser

Det var "The Experience of God" - men jeg var også kun kommet godt tyve sider ind.

Hart's The New Testament:

Hart’s purpose remains the same: to render the original Greek texts faithfully, free of doctrine and theology, awakening readers to the uncanniness that often lies hidden beneath doctrinal layers.

Sarah Ruden som jeg har præsenteret et par gange her på det sidste gør har gjort det samme som klassisk filolog:

Citat:
In Paul Among the People, Sarah Ruden explores the writings of the evangelist Paul in the context of his time and culture, to recover his original message of freedom and love while overturning the common—and fundamental—misconception that Paul represented a puritanical, hysterically homophobic, misogynist, or reactionary vision.

By setting famous and controversial words of Paul against ancient Greek and Roman literature, Ruden reveals a radical message of human freedom and dignity at the heart of Paul’s preaching. Her training in the Classics allows her to capture the stark contrast between Paul’s Christianity and the violence, exploitation, and dehumanization permeating the Roman Empire in his era. In contrast to later distortions, the vision of Christian life Ruden finds in Paul is centered on equality before God and the need for people to love one another.

Og Johannes Værge i "Kristus Begivenheden" påpeger samme forhold at om vi forholder os til de originale græske tekster så kommer forsoningslæren fx til at fremstå i et noget anderledes lys end som de latinske tekster oversættelser fremstiller sagen.

-0-0-0-

Problemet er for mig at se, både for Hart og Tillich at deres ontologiske metafysiske værens tænkning aldrig vil kunne føre dem til følgende erkendelse nedenfor i citat boksen (så hvorfor så dog ikke opgive denne vej - men selvfølgelig har jeg også lært noget af Tillich der nægter helt at opgive den vej metode (så helt ufrugtbart er det jo nok ej heller - ihvertfald lærer vi om den græske ontologiske værens metafysiske tænkning)):

Citat:
our union with God comes not through the reduction of the soul to a featureless identity more real than any image, or an asymptotic approach to such an identity, but as an ever greater fullness of the Trinitarian image within us, and in the ever more expressive beauty, and splendor, and holiness by which the infinity of God - that pure, incomprehensible depth of limitless intelligibility - is reflected in the mirrors of creation and in the awakening splendor of the sanctified soul.
- David Bentley Hart

Elsker selvfølgelig dette ovenfor citat af Hart - det er jo så meget Nicolai Berdyaev og Albert Schweitzer. Deres kongstanker og også det der får Nicolai Berdyaev til at fremhæve kristendommen som kærlighedens religion pr se - der langt overgår alt andet set. Så kontroversielt og politisk ukorrekt en udtalelse ingen tør fremstamme idag hvis man ønsker at blive talt med i det bedre selskab. Men jeg mener han har ret - kun kristendommen elsker den unikke enestående person og personlighed vi er og ja hvad vigtigere er kristendommens spiritualitet fremmer dette det singulære - og der føres ikke krig mod Jeg'et (egoet og personligheden) - men mod egocentrisme og egoisme i kristendommen alene, som er det modsatte af et stærkt ego eller Jeg.

Jakob Böhme har endda at Kristus er vores JEG.

Nå det er den gamle snak som gør at jeg falder i søvn når nogle begynder at tale om Jeg'ets og personlighedens udslettelse og netop den metafysiske værens ontologiske tænkning kan ofte overhovedet ikke tåle eller forklare det singulære og de Nye Skabninger som vi er i Kristus - på den måde Nicolai Berdyaev forstår dette.

Men Paul Tillich forsøger ved at forstå de Nye Skabninger vi er i Kristus ud fra: The New Being in Jesus as the Christ.

-0-0-0-

Nå som du var optaget Thomas af studier og studiebøger gælder det samme mig for tiden så Hart må nok vente til en anden god gang.

Har gang i

Vores studiekreds over bogen "Gud er Kærlighed" af Lau Sander Esbensen. Det er virkelig spændende selv om vi i øjeblikket kun er Jan ABC og undertegnede - da Tikka er blevet ramt af en af de luftvejs sygdomme der er så mange af for tiden.

Johannes Værge "Kristus Begivenheden"

Hermann Schmitz "Kroppens Atmosfærer"

Hartmut Rosa's "Resonans" et digert værk

Og altid Paul Tillich "Systematic Theology"

Og Niels Grønkjær's "Den Nye Gud" og"Det Nye Menneske" - for at genopfriske den postmoderne vending i teologien.

-0-0-0-

Måske mit skriveri nu bliver fordomsfyldt og jeg projicerer over i min Timotheus Thomas samtale partner noget der ikke er belæg for eller som jeg ikke har forstået.

Ihvertfald er det nu min Nicolai Berdyaev Kæphest der bliver luftet:

Og selvfølgelig altid Paulus Brevene - der konstant overrasker mig - nye erkendelser og åbenbaringer. Ja jeg siger som Sarah Ruden at det virkelig er skæbnens ironiske leg at han står for det stik modsatte af hvad han populært er kendt for oppe i vor moderne tid hos lægfolk og bibelfundamentalister teologer og da især New Age guruer der tror de har fundet den historiske Jesus i en poetisk litterær teologisk tegneserie figur fra Evangelierne hvor visdoms ord der har været kendt mange mange år før Jesus nu pludselig af digte teologer tilskrives smart Jesus.

Men ud fra de urkristne menigheder især de paulinske kan vi se at Jesus ikke var tænker eller religiøs vis mand - men en politisk religiøs revolutionær apokalyptisk skikkelse uden tvivl også derfor han bliver pælfæstet korsfæstet som en gemen forbryder.

Jesus VIRKNINGSHISTORIE er hos Paulus. Ja meget mere er det her vi kan skimte hvem den historiske Jesus var - nej hvad den historiske Jesus stod for og derudfra vi kan slutte os til lidt hvem eller hvilken personlighed og temperament han måtte have været i besiddelse af.

At sætte Jesus i forbindelse med essensen i fx Den Evige Filosofi af Aldous Huxley er simpelthen at kastrere Jesus jødiske Messianske apokalyptiske tanker om Gudsriget. Her forstår Paulus de første Jesus tilhængere bedst af alle (jo også dem han var så interesseret i at stille til ansvar for Synedriet øverste jødiske råd for deres vranglære - så Paulus har i detaljer været bekendt med disse Jesus tilhængeres apokalyptiske revolutionære religiøse tænkning og programmer eller praksis). Og Jesus tilhængernes adfærd (og etik moral) er 100% Helligånds bestemt og styret af - den GUDS ÅNDS (HELLIGÅNDENS) EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER eller GNOSIS - og de HELLIGÅNDENS SPONTANE (UIMODSTÅELIGE) SUVERÆNE LIVSYTRINGER imod at være ELSKENDE og PROSOCIAL ENGAGERET tilstede i verden - uden nogen som helst etisk moralsk religiøs visdoms opdragelse. Hverken Visdom som Loven eller Loven som Loven er de kristne underlagt - men den GUDS ÅND (1)* der er LIVETS uimodståelige Guds Ånd der gør levende - HEL'breder og spreder - udstråler Guds Kærlighed og Guds Herlighed - doxa - NOUMENAL indefra og ud - ekspressionistisk skabende livgivende lys og karismatiske afklarede menneskelige ansigt hvor vi står fejlfri foran det Guds Billede vi er skabte i (eller som vi i Kristus har været kendt af Gud før verdens skabelse så ser og erkender vi nu også Gud og det Guds Billede vi er skabte i og til). Helligånden var så mægtig virkende hos de første Jesus tilhængere at en undervisning af menighedens "i Kristus - i HELLIGÅNDEN" medlemmer ville være at skyde sig selv i foden og tage momentum ud af Helligåndens Skabende Levendegørende Dynamik og Virke.

Hvorfor er New Age folket idag så blevet interesseret i Den Evige Filosofi's Etiske Visdom og andet Religiøs Etisk Visdom - jo fordi ingen mennesker kan stave til Helligånden og Guds Ånds Ekstatiske Livgivende Virke i vores liv.

Og når de får færten heraf så tror folk at de er sekulære - men nej så nærmer de sig det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - HELLIGÅNDS SPIRITUALITET.

💕☦️❤️✝️💕

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Go jul Thomas

(1)*:

Albert Schweitzer "The Mysticism of Paul the Apostle" side 167:

In The Spirit (Helligånden) the New Covenant comes into being. The Spirit is the New Law which gives life, whereas the Old Law, that of the Letter, only made sin manifest and thereby delivered the man over to death. The Spirit gives believers the assurance that they are Children of God, and are justified in His sight. Through the Spirit they feel in their hearts the love with which they are loved by God.

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.
Seneste indlæg
Religioner globalt set
af Hanskrist
07/05/2025 11:04
Misforståelsen
af somo
05/05/2025 08:30
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Nyheder fra DR
COP-formanden i København: Vil sikre am..
07/05/2025 10:55
Finsk jagerfly styrtet ned
07/05/2025 10:52
Mærsk og Google Danmark undlader igen i..
07/05/2025 10:38
Original sang fra Netflix-serie om autis..
07/05/2025 10:17
Borgmesters bil rullede rundt på taget ..
07/05/2025 10:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Amerikanske kopiproducenter er kommet ba..
07/05/2025 08:48
Milliarddyr stormflodssikring af Københ..
07/05/2025 08:45
Pilot har skudt sig ud af styrtet jagerf..
07/05/2025 08:43
Politiet tror på opklaring af drab trod..
07/05/2025 08:42
COP-formand vil sikre ambitiøse klimapl..
07/05/2025 08:38