0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tidsånd - de 12 Trin
|
Nej behov er helt naturlige
Jesus bliver vred han græder og han tørster
Den faste akse, som den kristne tanke drejer om, er forestillingen om en uopløselig forbindelse mellem sjæl og legeme. "Sjæl" og "legeme" eller "stof" i ordenes moderne betydning opfattes ikke som modsætninger. "Sjælen", forstået i den moderne SPIRITUALITETs sammensatte betydning, det vil sige som betegnende på een gang tanken, psyken og selve livsprincippet, er i den konkrete existens støbt sammen med legemet. Når dette hele trækker i modsat retning af menneskets kald til overnaturligt liv, kalder kristendommen denne tyngde for kødet og betegner herved såvel sjælens som sansernes nedadsøgende tilbøjelighed; stræber den eksistentielle helhed derimod mod Gud, så samarbejder legeme og sjæl på Åndens herredømme, på Guds Rige, ikke på et åndeligt luftkastel. Emmanuel Mounier "Personalismen" side 18.
Mennesket er ikke blot et naturvæsen - det er et menneskeligt naturvæsen. Så der er en menneskelig måde at forvalte og tilfredsstille vores naturlige behov på. Hvilket ses tydeligst i kærlighedslivet - hvor den menneskelige måde at få opfyldt vores seksuelle behov på går over forelskelse og kærlige følelser og oprigtig empati og interesse i det andet menneske - at lære dette menneske at kende igennem at man også lærer sig selv dybere at kende nemlig igennem at vi ÅBNER os overfor vores elskede partner.
Det ses også tydeligt når vi spiser og drikker får opfyldt vores sult og tørst. Dette foregår meget menneskeligt kulturelt sublimt. Det er en del af opdragelsen og ens dannelse at være med ved spisebordet og lære nogle gode skikke. Alt dette betyder ikke at det afslappede og naturlige forsvinder nej tværtimod.
-0-0-0-0-
Der finder ingen OPGIVELSE SIG SELV sted i kristendommen - nej i kristendommen modtager mennesket Gud og så begynder ellers samarbejdet de to imellem. Som vi ser Jesus skildret også - konstant i dette intense intime personlige kreative dynamiske communions forhold og kommunikations forhold til GUD sin himmelske far.
Det er den samme kreative dynamiske relation Jung fandt. Vores kommunikation ARKEÅNDEN GUD og hvordan han kunne iagttage igennem drømmene at ARKEÅNDEN GUD elsker os eller vil os HELBREDELSE og HEALING.
|
|
|
|