0
registrerede
7
gæster og
193
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristendommens ABChristus
|
TRO i en Ny Testamentlig Kristen sammenhæng forsat.
Vi mennesker kan ikke og skal ikke tro (noget) TRO eller TROEN (KRISTUS selv) er en Åndens nådegave - TROEN kommer til os - VI FÅR TRO.
Både TRO HÅB og KÆRLIGHED hører til Åndens gaver.
Se også forrige indlæg!
Mange er af den opfattelse at kristne tror, fx på trosbekendelserne og Bibelen. Dette er ikke tilfældet, fx at man læser Bibelen og tror hvad man læser, sluger hvert ord som værende noget man skal tro. Tro er ikke en menneskelig anstrengelse - kognitiv anstrengelse - TRO er noget der kan hænde os - pludselig får vi TRO kommer vi til TRO og dette er vidunderligt da det er KRISTUS TRO og er nogen i KRISTUS (i TROEN) er det en Ny Skabning - alt er nyt og det gamle er væk - og det skyldes Gud Helligåndens vidunderlige gerninger med os - vi har mødt Gud i KRISTUS.
TRO er i kristendommen eller KRISTEN TRO er KRISTUS TRO - TRO PÅ GUD i KRISTUS der er ÅBENBARINGSBEGIVENHEDEN KRISTUS - de nye skabninger vi er i KRISTUS gennem Gud Helligåndens NÆRVÆR - vidunderlige gerninger med os.
Hvad er forskellen på at møde Gud og møde Gud i KRISTUS?
Gud i KRISTUS er meget meget mere omfattende og dyb og så er det det guddommelige i det menneskelige (Gud i mennesket) også det menneskelige i det guddommelige (mennesket i Gud). Især det sidste forhold er specifikt for kristendommen, det menneskelige i det guddommelige - mennesket i Gud.
Ingen formår at udtrykke dette specifikke enestående forhold ved kristendommen bedre end Albert Schweitzer:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
|
|
|
|