annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 46 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Adam og Eva

Jung forkaster ikke Kristus - er du bimmer mand?

Har du overhovedet forstået en hujende fis af det her omkring Jung og kristendommen????


Værsgo at læs:


For Jung the "transcendental, total Christ" is the archetype of the Self, of which the historical Jesus became the carrier. Georg Nicolaus.

Jung:

That the Christological projection remained attached to the 'historical Jesus' is of the greatest symbolical significance, it seems to me. Attachment to the concrete man was neccessary, because otherwise the incarnation of God - most important! - could never have come about.

Christ, therefore, is a symbol of the Self in which the archetype of the God-man 'crystallizes' into the image of the historical man, Jesus, in whom the human, historical and mythological - archetypal dimensions coalesce in a unique way. Christ as God-man - one person with two natures, human and divine, according to the Dogma of Chalcedon - equates 'as man to the ego, as God to the Self', so that he is 'ego and Self, part and whole at the same time'. Jung.

Georg Nicolaus:

Christ restores the imago Dei to man, which psychologically means that he restores wholeness to man, or rather that he 'reforms' the archetype of wholeness, which is a priori present in man. Jung absorbs the Christ-figure into his more general psychological conception of the Self as the archetype of wholeness. The incarnation of the God-man in Jesus means, for humanity, a new dimension of individuation: man now potentially becomes a person. By individuating he unfolds these as yet latent symbolic potentials within the psychological reality of the Christ-figure as a symbol of the Self, as opposed to the dogmatic representation of Christ. Psychology restores to Christianity its true psychological meaning, which has become obscured by ecclesiastic thought.



-0-0-0-0-0-

Både Paul Tillich og Jung har været et kæmpe fremskridt for kristendommen. Næppe to personer har bedre i det 20 århundrede formået at give kristendommen nyt liv og legimitet, for det moderne naturvidenskabelige tænkende menneske.

Med Jung og Paul Tillich (og ja Nicolai Berdyaev) kommer kristendommen styrket og stærkere igennem og ud af det 20 århundrede. Aldrig før har kristendommen stået så stærkt hos moderne naturvidenskabelige orienterede tænkende mennesker.

Jung har ført så mange mennesker til kristendommen fordi hos ham, som hos Berdyaev og Paul Tillich og HansKrist som hos Paulus udelukker viden og tro ikke hinanden. Vi hører iøvrigt også Michael Falch lige strejfe det forhold.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Biden kalder ICC-anklagers ønske om Net..
20/05/2024 19:03
Michael Cohen erkender at have stjålet ..
20/05/2024 18:37
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Nyheder fra Religion.dk