0
registrerede
5
gæster og
166
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: BibleProject
|
Hej Jan
Er det helt utænkeligt at englene (som jo eksisterede før menneskene) gjorde noget galt som ændrede verden? Hvorfor give menneskene skylden? Hvad er forklaringen?
Ja, måske er andre kræfter involverede i faldet. Mig bekendt er historien om faldet helt frem til kap. 6 i første bog i Bibelen. Ondskaben vokser og vokser på jorden. Hvorfor? Fordi Mennesket havde grebet ud efter kundskabens træs frugt - Mennesket ville selv definere godt og ondt og forvalte verden efter sit eget hoved (sådan fortolker nogle historien om kundskabens træ).
Hvor der så er af engle er også en snak ... ser vi dem i de første seks kapitler? Nogle gør. Jeg er uafklaret.
Hvad med slangen? Her jeg på linje med John Walton (hvis jeg har forstået ham korrekt). Slangen er ikke ond (ej heller en falden engel). Slangen er et "creature of non-order" (den laver lidt ballade, måske uden at kende konsekvenserne). Mennesket blev forledt. Læg mærke til Evas tankeprocesser samt hendes og slangens dialog. Det ser ikke ud til, at mennesket var skabt perfekt med suveræn viden og moral. Det var skabt mere uskyldigt - og umodent - og kunne forføres.
Kh Thomas
|
|
|
|