0
registrerede
4
gæster og
156
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: BibleProject
|
Hej Thomas. Jeg skrev:
Jeg har set videoen, og jeg fik det indtryk, at Gud skabte verden (kosmos?) ud af kaos. Men hvor kommer kaos fra? Det forvirrer mig. Og du svarede:
Jeg har selv tænkt over dette. Men jeg tror, at det her er vigtigt at "blive i fortællingen". Fortællingen ønsker at bringe os nogle pointer og temaer om forholdet mellem Gud, Menneske og Verden. Nemlig, at mennesket er sat til at bringe Guds orden og herredømme ind i verden og få den til at blomstre. Give verden struktur. Her er 'kaos' modpolen til denne blomstring af verden, som vi skal facilitere. Min replik: Det er lige her, jeg - i forhold til min tro - finder at kristendommen gør Gud mindre og Mennesket større, end jeg kan være med til. Dét er simpelthen umuligt for mig at acceptere.
Det hindrer imidlertid ikke, at jeg fuldt ud kan respektere - men ikke tilslutte mig - den her præsenterede form for kristendom, hvor vi mennesker er udnævnt til at være Guds forvaltere - i hvert fald så længe det ikke fører til kætterbål og korstog.
Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.
Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt. Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
|
|