0
registrerede
46
gæster og
158
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente
|
Hej Jan
Men døden kom jo ikke ved et menneske? Som sådan har Adam aldrig eksisteret? Hvordan kan Paulus så have ret i det han siger? Skal vi tale lidt mere om Paulus...
Ifølge Wright behøver Adam ikke at have været en historisk person for, at Paulus bruger denne figur i sin udredning. Så vidt jeg har forstået, så forsøger Paulus at beskrive, hvordan frelsen mere end opvejer faldet.
Jesus kan også tale om Jonas, som blev spist af fisken, selvom denne historie nok aldrig var ment til at blive taget historisk. Jonas prædiker for hedninge, endda Israels fjender. Og de omvendte sig! Denne historie kan Jesus (efter min opfattelse) bruge til at bevidne, hvordan hans ord vil nå ud til hedningene - som vil omvende sig.
De tog ikke alle deres skrifter bogstaveligt dengang. Men historierne udfolder temaer, som kan kommunikeres via historierne.
Har Paulus fået forurenet evangelierne med sin udlægning af Jesu død som et sonoffer?
Evangelierne var ikke skrevet før Paulus' breve. Hans breve kom først.
Sonoffer. Jovist. Men det er jo ikke ensbetydende med, at vi ikke skal gøre noget. Hvis Jesus er konge, og hvis han indviede Guds rige med kraft via sin død og opstandelse, så skal vi arbejde på at manifestere Riget her på jorden.
"Ske din vije - som i himlen, således også på jorden."
Så døden er blevet besejret fordi Jesus vist sig for nogle mennesker...
... fordi han genopstod. Han vandt over døden. En afgørende sejr som vi er ment til at implementere indtil den dag, hvor Gud vil fuldende for hele kosmos, hvad han begyndte i Jesus. Nyt Liv.
legemlig eller åndelig opstandelse?
Det er ikke 'eller', men og.
Der bliver sået et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme. Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme. (Fra 1 Kor. 15 - måske du skulle læse det kapitel allerede nu)
Kh Thomas
|
|
|
|