1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus
|
Hej Thomas.
Så vidt jeg her og nu efterhånden lidt svagt husker Huxley's evige filosofi, og som jeg forstår, det også gælder Huston Smith, så er det et forsøg på at finde et samlet billede af - eller overblik over - lighedspunkter i de forskellige religioner.
Det, synes jeg, er en naturlig følge af, at vi i dag langt lettere kan bevæge os "udensogns" og kan anskue globalt.
Siden vi dengang debatterede her på Trosfrihed.dk, er der sket dét for mig, at det er gået op for mig, at "verdens væren" ikke er en selvfølge, men - som jeg oplever det - et mirakel. Et mirakel, der er højt hævet over vi menneskers fatteevne, men som de mange religioner alligevel søger at begribe - hver på deres måde - men alligevel med mange lighedspunkter. Det har egentlig ført mig til den opfattelse, at alle religioner er en art storhedsvanvid - et vanvid, som jeg egentlig holder af som udtryk for vi menneskers længsel efter den højeste - uopnåelige - sandhed.
Så jeg er med på bl.a. Huxleys idé om at se med kærlige øjne på vi menneskers samlede religionsbillede. Dog må jeg understrege, at det vigtigste for mig er at være med i - være en del af - miraklet: Verdens væren 
M.v.h. Arne Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv
|
|
|
|