0
registrerede
157
gæster og
201
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus
|
Hej med jer!
Lang tid siden 
Sådan som jeg læser Hanskrist, så ser jeg ham sætte nogle poler op over for hinanden. Nogle diskurser. Nogle gængse tænkemåder.
Fx Klostertilværelse vs. Aktivt Liv. Eller Tømme sig selv vs. Blive fuld af Gejst.
Og ud fra denne opsætning - som skinner igennem nogle gange eksplicit andre gange implicit - går han i kødet på visse misforståelser.
Mange vil mene, at en klostertilværelse som munk må være 'det ypperste' af et religiøst liv. Nej, siger Hanskrist. Et aktivt liv hvor vi brydes med hinanden, skærper hinanden, motiverer hinanden, lever livet med hinanden, dét er sand spiritualitet.
Eller mange vil mene, at vi er sandt åndelige, når vi 'tømmer os selv' og bliver tanketomme, uden personlighed, uden sorg, uden stærke følelser - men blot sidder på en klippeafsats og stirrer ud i luften og mærker 'nuet'. Nej, siger Hanskrist. At FØLE er at være menneske. At TÆNKE er at være menneske. At løbe, synge, danse, male, filosofere, lave et ordentligt håndværk, dét er at være menneske.
Fordi Hanskrist kæmper kampen inden for vores diskurser - hvilke 'baner' vi normalt tænker i, når vi taler spiritualitet - så vil hans udtalelser have et abstrakt præg. Men det betyder altså ikke, at han vrøvler.
Giv dog manden en chance!
Og Hanskrist, hvis jeg har taget fejl i ovenstående, må du da bare rette mig 
Kh Thomas
|
|
|
|