1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
188
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.
|
Okay Arne, om din definition teologisk spekulation er så omfattende bredt, så forhindrer du menneskets engagement i at formidle et budskab, uanset om det er indenfor teologi, psykologi, moralfilosofi etc etc,,,,
Hvad du skriver her:
Jeg tror, det fuldkomne menneske i stedet er aktivt - på en god og kærlig måde - mod verden og mod sig selv.
Falder vel også ind under din forståelse spekulation, her er det så filosofisk spekulation, eller drøftelse tingene. Jeg tror ikke vi skal være så bange for at have en samtale med hinanden om tingene, hverken teologisk, filosofisk eller psykologisk etc etc
Iøvrigt er hvad jeg citerer dig for ovenfor snydt ud af næsen på Erich Fromm, en mand, en socialistisk radikal humanistisk tænker, du nok ikke vil have noget imod at blive sammenlignet med.
Han bruger dog ordet produktivt istedet for aktivt, og derefter siger han at selvkærlighed er den samme kærlighed vi har i forhold til andre mennesker. Der er ikke to slags kærlighed siger han, selvkærligheden, er den samme kærlighed som næstekærligheden. Narcissisten elsker ikke sig selv siger, påstår, Erich Fromm. Narcissten er netop blevet forhindret i sin selvkærlighed og derfor også i næstekærlighed. Når narcissisten ikke elsker det menneskelige og friheden og spontanitet og engagement og skabende produktiv orientering og virkelyst i sig selv, magter han ej heller at se, anerkende, værdsætte, og elske, opelske, disse kvaliteter i næsten. Derefter har Erich Fromm et nådesløs angreb på uselvisk kærlighed, som han hævder dækker over en alvorlig bagvedliggende neurose (med depressions lignende symptomer der gemmer sig hos disse mennesker) og mangel på evne til igen selvkærlighed og næste kærlighed. Jeg tror alle kan se at det er her HansKrist har befundet sig fra dag et på debatten i nu næsten tyve år, konsekvent har jeg stået for den linje, måske ikke så mærkeligt når jeg påtænker hvor meget jeg har studeret Erich Fromm. At jeg har fundet det samme hos Paulus og kan begrunde dette religionsvidenskabeligt, religionsfilosofisk, religionspsykologisk og neuroteologisk eller religionsneurovidenskabeligt er min helt store fortjeneste. Og det har intet, INTET at gøre med at jeg gør mig skyldig i følgende, som Simon gang på gang påstår: "det nytter hverken at hidse den op i gamle filosofiske tankebilleder, der alligevel ikke havde meget med dén at bestille, eller pudse den blank med psykologiske onanibilleder" citat slut, nej dertil er jeg alt for trænet og skolet til at jeg ville tillade mig selv at gøre vold på Paulus.
Nå men ikke bare Erich Fromm også Paulus står for hvad jeg citerer dig for Arne, og han kan sige det meget flot, smukt ham Paulus.
Nu er både Paulus og den ortodokse Kirke beskæftiget med en menneskelig fuldkommenhed i kraft af Gud, Guds Ånds gerninger og kraft med os. Altså mennesket kan kun takket være Gud, det Helligåndens værk med os kunne vi også sige, den Åndens ny væren og virkelighed (Helligåndens epoche) ind i verden ved mennesket Jesus (mennesket er dog ikke passiv, men er i et samspil hvor både Gud og mennesket har indspil). Nu er det godt nok ifølge dig Arne blevet en gang teologisk spekulation, eller refleksion. Hvilket jeg dog ikke mener gør noget hvis man har en levende erfaringsnær forståelse de begrebet der bruges. Men lad os nu ikke fortabe os i teologisk spekulation eller refleksion. Bare slutte af med at menneskets fuldkommenhed ifølge Paulus og den ortodokse kirke ikke opnås udenom de højere åndelige magters, den højere Ånds magts gerninger med os. Det åndelige og det fysiske sanselige er ikke to forskellige verdener eller virkeligheder, men samme. Så det åndelige religiøse og det naturvidenskab beskæftiger sig med er ikke adskilte, begge tilhører menneskets eksistens og/eller den virkelighed vi frister i vores totalitet, i vores i verdens værens eksistens og tilstedeværelse.
Men her er det så at du Arne hverken vil anerkende nogen former for religiøsitet endsige et kristent af slagsen.
|
|
|
|