1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud og vi er uadskillelige
|
Hej HansKrist.
Du skriver:
Guds eksistens har jeg aldrig tænkt på. Jeg tror jeg har det som Tillich, at tro på Guds eksistens er den værste form for ateisme.
Jeg eksisterer men Gud eksisterer ikke, det gør vi skabninger en tid. Gud er virkelig og virkelighed vil jeg sige, men Gud eksisterer ikke for mig, men igen er altså virkelig og en virkelighed jeg kender til, i de brudstykker af åbenbaringer jeg er begunstiget.
Skulle Gud eksistere ville jeg i samme øjeblik være forladt af Gud. For alt der eksisterer er forskelligt og adskilt fra mig, men dette er Gud jo netop ikke. Gud svigter os aldrig, hvilket Gud ville gøre hvis Gud eksisterede. Giver det nogen mening for dig Arne (og ja I andre) at det er sådan mine tanker er omkring det her? Mit svar: Det, du skriver, er totalt ufatteligt for mig. Jeg har hørt tale om Guds transcendens og immanens, som f.eks. her, men det hænger jo ikke sammen med dét, du skriver: at Gud er "virkelig", men "ikke eksisterer" - medmindre du har en eller anden særlig idé om, hvad eksistens er.
M.v.h. Arne
|
|
|
|