1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud og vi er uadskillelige
|
Hej HansKrist.
Når du skriver:
Arne betænk at Paul Tillich bliver betragtet som det 20 århundredes største religionsfilosof sammen med den mere ukendte Nicolai Berdyaev måske. Og måske protestantismens vigtigste teolog i det 20 århundrede. Ihvertfald når det gælder en teologisk kristen tænkning for moderne mennesker hvor vi bevarer vores intellektuelle integritet og ikke skal tro os blinde og dumme. Og som jeg nævnte tidligere er han inspireret af Paulus, som jo alle de store er vil jeg sige, Luther, Albert Schweitzer, Barth og Tillich og ja R Steiner Tikka ;) . så ved jeg jo godt dette, men hvad hjælper det mig, der ikke kender den Gud, du omtaler med ordene:
At skubbe Gud ud og væk fra personligheds livets mest intime (centrale akt) og for os mest eksistentielle betydningsfulde er mig inderligt imod. Gud er mig nærmere end jeg er mig selv nær. Gud er i det nære og konkrete, i vores sår og lidelser fx, men ikke mindst også i vores ekstase/glæde eufori og begejstring og mod og livsbekræftende triumf og sejr, overvindelse os selv (når vi overgår os selv og lykkes kreativt at præstere sublimt og outstanding). Jeg kan egentlig godt misunde dig din Gudsoplevelse - men i mit sind er den en ønskedrøm - og ikke som hos dig: Virkelighed.
M.v.h. Arne
|
|
|
|