0
registrerede
79
gæster og
134
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lidt strøtanker ...
|
Hej Tikka.
Når du bibelciterer:
Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den og du selv tilføjer:
Mennesket er forvaltere af guds skaberværk og skal stå til regnskab for sine handlinger. så er det netop dér, min holdning er en anden.
Jeg ser mennesket som en naturlig del af klodens økologiske sammenhæng. SVAR: Ja, hvis ikke mennesket underlægger sig livets love, går der ged i balancen ...
... men nu var din påstand jo, at kristendommen ikke var altomfattende kærlig – At kærligheden i kristendommen kun omfattede gud, næsten og migselv …
... og det mener jeg, bibelen - guds ord giver udtryk for - den altomfattende kærlighed til skaberværket - når den siger, mennesket skal underlægge sig jorden, derved tages der jo netop hensyn til alt andet i skaberværket.
Der er vel her tale om et påbud.
Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; 1 Mosebog 1:28
Arne: Det kan være meget godt med tro og håb, men kærligheden - den altomfattende kærlighed - udvider jeg det til - selv om kristendommen ikke gør - er for mig - det største - og dét, det hele handler om - og det er dét, kærligheden, der fører mig til altomfattende omsorg og tolerance #25088 - 08/04/2018 23:58
Arne:Mit svar: Kærlighedsbudet omfatter i kristendommen: Gud, næsten, dig selv. Resten af verden - dyr, planter, kloden - nævnes ikke! Dertil kommer en uklarhed over, hvem "næsten" er. Så vidt jeg ved, er det hos jøderne nærmest kun "de nærmeste" og for mange kristne er der også mange mennesker på kloden, som ikke er omfattet. Det er for mig et grimt snæversyn i kristendommen! #25092 - 09/04/2018 18:31
|
|
|
|