1
registreret Arne Thomsen
95
gæster og
1398
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lidt strøtanker ...
|
Hej Thomas.
Du skriver bl.a.:
Ja, og det er ikke bare en historie, men historie. For bl.a. disciplene - også selv om historien muligvis blev skrevet senere - var rent faktisk overbeviste om, at de havde set den genopstandne Jesus. og:
Kan du huske dengang, du tvivlede på, om Jesus overhovedet havde eksisteret? Du vidste ikke, at dette var massivt tilbagevist. Hvis man vil skratte lidt i overfladen, så finder man faktisk ting underneden. Mit svar: Jo da, men historievidenskabeligt støtter jeg mig til dette:
Forskerne har dermed kun to troværdige, men meget flygtige beskrivelser, der indikerer, at en person ved navn Jesus rent faktisk har eksisteret.
Ikke desto mindre er det ifølge Lars K. Bruun ret sandsynligt, at der har levet en jødisk prædikant i Palæstina ved navn Jesus i de første årtier af vores tidsregning. Det siger mig, at det vil være et falsum at bygge kristen-tro på historisk videnskab.
For mig er det historiske imidlertid ikke vigtigt. Det er det derimod, at så mange mennesker har grebet kristne idéer.
Du kalder det sikkert - trygt - "at se alt i tolerancens navn". Sådan er det ikke for mig. Det ville da - synes jeg - være langt mere behageligt at "hvile i troens sikre tryghed".
Den tolerance og den omsorg, jeg går ind for, er - tror jeg - hvad en Jesus iblandt os i dag ville have prædiket: Kærlighed til næsten - ethvert menneske - og til hele skaberværket - ikke "den, man elsker tugter man" - men netop tolerance - anerkendelse af at andre kan se det hele anderledes, end man selv gør
Men - indrømmet - det er jo bare noget, jeg tror 
M.v.h. Arne
|
|
|
|