1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Lidt strøtanker ...
|
Hej Arne
Jo, jeg forstår jo godt din indvending mod, at jeg kalder "historien om luderen og tømrersvenden" - så skøn og vidunderlig den end er - for blot en "historie".
Det er nu egentlig ikke ment nedgørende - blot neutralt.
Hertil indvender du, at du har tegn på, at den er troværdig, men rent historisk videnskabeligt tror jeg ikke, at din påstand holder.
Alligevel - den kan jo stadig godt være sand.
To sekunder! Hvad var det, jeg skrev?
Ja, og det er ikke bare en historie, men historie. For bl.a. disciplene - også selv om historien muligvis blev skrevet senere - var rent faktisk overbeviste om, at de havde set den genopstandne Jesus.
Tja, det er måske kluntet skrevet af mig (igen).
Det, jeg mener, er, at bl.a. disciplene var overbeviste om, at de oplevede Jesus genopstanden. Dette er der - historisk set - konsensus om.
Hvorvidt det er foregået på nøjagtigt den måde som i historien, du så fint kalder "historien om luderen og tømrersvenden" (hvilket måske i virkeligheden er en styrke set med kristne øjne), skal jeg ikke kunne sige. Evangelierne er skrevet i en særlig genre. Sandhed kan godt udtrykkes med skønlitterære virkemidler. Og hvad der er konsensus om skulle være sandt er, at disciplene oplevede den dræbte Jesus aldeles levende - kropsligt levende. Dette forsøger nogle lærde at bortforklare ved, at de måske masse-hallucinerede ... men de medgiver gerne, at dette var, hvad bl.a. disciplene oplevede.
Kan du huske dengang, du tvivlede på, om Jesus overhovedet havde eksisteret? Du vidste ikke, at dette var massivt tilbagevist. Hvis man vil skratte lidt i overfladen, så finder man faktisk ting underneden.
Man er selvfølgelig fri til at "putte sig" og mene, at alt må være relativt eller uden for evne til at kunne klarlægge sandhedsværdien af. Måske dette er en tryg position, hvor man ikke behøver at undersøge ting og blot kan føle sig "inspireret". Denne position er - efter min mening - massivt tilstede i vores kultur i dag. Her er alt lige værdifuldt: Ædelsten, tarotkort, samtlige religioner, osv. Et slaraffenland man kan synke tilbage i og følge sine impulser, hvor de end måtte føre hen. Ydermere kan man påstå, at man gør dette i tolerancens navn - og således føle sig i sikker havn.
---
Jeg kan ikke finde noget chat-rum. Øverst til højre kan jeg logge ud. Og oven over det hele finder jeg en annonce. Kan du hjælpe, Admin?
---
Kh Thomas
|
|
|
|