annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
0 registrerede 19 gæster og 1327 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hej Tikka.

På mit spørgsmål:
Hvad ville de sande ord fra Kristus til os være i dag?
svarer du:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, du stiller et sådan et spørgsmål, da jeg har forstået, det for dig ikke er så vigtigt, om Jesus har levet, men at det er idéen om Gud og tanken om den hellige treenighed, der inspirerer dig til kærlighed til alt og alle, trods det du ellers ikke accepterer dogmer.
Min kommentar:
Om Jesus har eksisteret, som beskrevet i Bibelen, er for mig ganske rigtigt ikke voldsomt væsentligt - og da slet ikke her og nu!
Dét, der er væsentligt for mig, er det religiøse indhold, og det er jo her, jeg mener, der er grund til tvivl.
Den tvivl synes du ikke at have, siden du skriver:
Citat:
Jesus har sagt, det han skulle sige. Til dette var han jo sendt …

… og nu hvor han igen er hos sin himmelske far, har hans disciple hjælp fra sandhedens ånd - sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod -
Dét kalder jeg tro - og til lykke med dét! smiler

Og til mit andet spørgsmål:
Hvad ville de sande ord fra Kristus til os være i dag?
svarer du:
Citat:
Ja Jesus har ikke selv nedskrevet noget, men hans ord skal forstås som Guds ord.
og du tilføjer sammen med nogle bibelcitater:
Citat:
Det er jo det med ånden - den hellige ånd som kalder de udvalgte og drager de retsindige - de får del i ånden ved tro. Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.
Hertil kan jeg igen kun svare:
Dét kalder jeg tro - og til lykke med dét! smiler

Og til mit tredje spørgsmål:
Hvor langt er vi alle fra det sande "Kristus ordet" - hvor meget har vi selv digtet - og hvor meget har vi præget det med vores selvoptagethed? blinker
Svarer du:
Citat:
Hvad der skulle være nedskrevet uden Guds ånd kan man jo ikke bevise, men bogen er jo ikke skrevet om, blot ændret til nutidssprog og formet så Jesus er Gud – treenighedslæren - samt bemærkninger hvis skriftstedet ikke findes i de ældste skrifter – er det ikke rigtigt?

Men da skrifterne blev udvalgt/samlet i "tidernes morgen" - har der jo været en udvælgelse, og i Markus læser vi, at der har være mange andre, der har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted

Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i. Lukas 1:14

En tekst der fortæller om overlevering, men også en videregivelse af evangeliet som Jesus ifølge skrifterne pålagde sine disciple, at forkynde og udbrede ...
... men også også en fremlægning hvor skribenten giver udtryk for tillid til øjenvidnernes beretning.
Igen må jeg svare, at når du nu fuldt og fast tror på det nye testamentes ufejlbarlighed, så er alt jo godt - for dig - og ingen skal vel ha' lov at ændre på dét - men sådan er det bare ikke for mig blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Lys
af Arne Thomsen
10/03/2025 17:55
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
Sikkerhedsstyrker befrier gidsler i tog ..
12/03/2025 07:45
Storbritannien er 'skuffet' over amerika..
12/03/2025 07:22
Nyrepatienter slipper for at køre langt..
12/03/2025 06:35
EU er klar med modsvar til 'ubegrundet' ..
12/03/2025 06:26
Den billigste strøm fås nu i dagslys
12/03/2025 05:37
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Valgresultat sender ”bekymrende” sig..
12/03/2025 05:45
Zealand Pharma indgår milliardaftale me..
12/03/2025 05:42
Grønland afviser årtiers store regerin..
12/03/2025 05:39
Folketingsmedlem er valgt ind i grønlan..
12/03/2025 05:33
155 personer meldes befriet efter togang..
12/03/2025 05:23