1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt strøtanker ...
|
Hej Tikka, du skriver:
Det jo det med ånden - den hellige ånd som kalder de udvalgte og drager de retsindige - de får del i ånden ved tro. Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.
I ved også, hvordan vi, som en far over for sine børn, formanede og opmuntrede og tilskyndede hver eneste af jer til at leve, som Gud vil det, han der kalder jer til sit rige og sin herlighed. 1Thessaloniker 2:11-12
Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror. 1Thessaloniker 2:13
Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.
Det er jo en selvmodsigelse der vil noget. Hvad pokker skulle han have Ånden til når han alligevel ikke skal bruge den til noget, for var Skrifterne Guds Ord, så kunne han jo nøjes med sine læsekundskaber hvor menneskets ånd er nok.
2 Kor 3:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed.
Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
Guds Ord som de nævnes oppe i Thessalonika brevet er ikke skrifterne (den tids skrifter GT især), men primært evangeliet og hvor kerygmaet er Kristus som Guds Ord (apropos Johannes evangeliet). Paulus rendte jo ikke rundt og prædikede det Gamle Testamente (hvilket 2 Kor 3 hamrer fast) men det Nye (som ikke var skrevet endnu), evangeliet ( forligelsens tjeneste) (2 Kor 5, 18), begivenheden KRISTUS (Guds Kærlighed) ind i verden ved mennesket Jesus.
Selvfølgelig kontekster og henviser Paulus og Apostlerne i forbindelse forligelsens tjeneste, forkyndelsen af begivenheden KRISTUS (Guds Ord) ind i verden til hvad der står i skrifterne, især selvsagt når samtalen er med jøderne, hvorimod overfor hedninger det vil være mindre relevant (som hedninge kristen skal man hverken omskæres eller overholde kostforskrifter eller nødvendigvis undervises i Gamle Testamente).
Guds Ord er ikke bestemte ord der findes på linier i bøger. Derfor kan man godt sige at Guds Ord også delvis hist og pist kan siges at være kommet til udtryk i bøger (også GT der peger på KRISTUS, kommende Messias), men Guds Ord til verden der er begivenheden KRISTUS ind i verden ved Jesus i kraft af Gud, er meget meget mere omfattende end noget der kan summeres op i bogstavelig form, som du ser af 2 Kor 3.
Gud taler til os alle, vi har tankerne og Guds Ord direkte fra Gud i KRISTUS, gennem Guds Ånd eller Den Hellige Guds Ånd (Helligånden), ikke det samme som vores ånd, menneskers ånd.
TROEN er for Paulus Kristus selv og troslivet, de nye skabninger vi er i KRISTUS, vores i KRISTUS VÆREN eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (se sidste halvdel af Luther citatet):
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself. Tillich.
Vi ser her hvordan Luther, der som Paul Tillich, var Paulus inspireret ud over alle grænser har forstået 2 Kor 3 og det udmynter sig i følgende tanker der matcher Paul Tillich's:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf. Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
2 Kor 3 er et af det allerstørste kapitler af Paulus (vi kunne også nævne 1 Kor 2) såvidt den ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens. Paulus er kendt for dette radikale opgør med Bibel tro. TRO er for Paulus Kristus selv og det er lig med den Nye Væren og Virkelighed (de nye skabninger vi er i KRISTUS) ind i verden ved Jesus i kraft af Gud. Og 2 Kor 3 hamrer dette fast, så man aldrig mere kan tage fejl.
1 Kor 2:
Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, v2 for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. v3 Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, v4 og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, v5 for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.
Guds skjulte visdom
v6 Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. v7 Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. v8 Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. v9 Men som der står skrevet: Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
v14 Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.
mvh HansKrist.
PS:
gør jer selv den tjeneste at læse hvad der står med lyserøde fede bogstaver. Dog måske det er for meget forlangt af Arne, der ikke engang er i stand til at læse Paulus, bare at forstå en smule af hvad manden siger.
|
|
|
|