1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka.
Du skriver:
Hvordan kan det være, du iklæder din aha oplevelse, et kristen dogme – den hellige treenighed som du omgør til en metafor? Mit svar: Det er bestemt heller ikke min hensigt, det er bare min eneste mjulighed, for når jeg lader billedet, jeg ser - og står foran - få lov at synke ind i mig - i farven: guld, som er symbol på "det uskabte lys" - lyset fra den uskabte - måske det nærmeste vi mennesker kan komme til, hvad vi kalder Gud - med et menneske klædt inderst i rødt (lidenskab) og udenom i blåt (det himmelske) - med en lille venstre hånd, der holder "bogen" - og en stor højre hånd, der viser et I og et X Jesus Kristus på græsk) samt et Alfa (som står for Agapó: Jeg elsker) - gentaget i en hårlok - så havner jeg i øjnene, som ser dybt ind i mig - helt ned i bunden af mit hjerte - så fornemmer jeg en ånd. Og alt dette helt uafhængigt af diverse dogmer Første gang jeg mødte denne ikon, vidste jeg intet om de mange symboler - alligevel fornemmede jeg "noget".
Er det indbildning, feberfantasier - det ved jeg ikke - for mig er det virkelighed.
Og så kan andre "hoppe og danse" med deres dogmer, som de lyster. For mig gerne - når blot de ikke laver ulykker med dem.
Det var i hans øjne, jeg så det - som jeg tror enhver vil kunne se: Tag ikke menneskenes dogmer alt for højtideligt
Dette svar er du nok ikke tilfreds med - eller du tænker måske, at jeg er "gak-gak" - men jeg venter nu alligevel på din reaktion 
M.v.h. Arne
|
|
|
|