1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Det, der mere end noget andet har præget mig, er oplevelsen af dyb guddommelig kærlighed samt et budskab om ikke at tage dogmer for højtideligt.
sagde teodice manden, og manden der har syltet (og ødelagt og gjort til en ørkenvandring) den her tråd om det kristne trosliv og dens spiritualitet ved at gøre det til et spørgsmål og emne om hvorvidt de middelalderlige skolastiske bibelske dogmer, denne metafysik, holdt stik, og det selv om teologien fra og med Kant endegyldigt har forkastet denne metafysiske tænkning, måde at tænke teologi på.
Jeg prøvede at stoppe dig Arne, men du nægtede og forsatte denne linje og påstod at pro et contra kristendommen skulle afgøres på grundlag af en forældet middelalderlig skolastisk dogmatisk metafysisk tænkning. Siden Kant har de fremmeste teologer ikke tænkt kristendom på den måde. Det er ubibelsk (som også bibelfundamentalisme er ubibelsk), og det er slet ikke i nærheden af evangelisk Ny Testamentlig kristendom. Det er ikke i nærheden af det KIRKEN møder vi moderne mennesker med i dag.
Du gør nøjagtig som mange ateister, du tilskriver (skyder i skoene) Kirkerne og kristendommen en masse ting som overhovedet ikke har sin eksistens, finder sted, ja sådan er der aldrig blevet tænkt og troet, fordi det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet slet ikke har sin kilde fra dogmatisk metafysisk rettroenhed og rationalitet, men er en levende evangelisk kilde vi finder i Nye Testamente især fra Paulus lære om begivenheden Kristus ind i verden ved Jesus.
De kristne menigheder og Kirken dannes på Kristusvirkeligheden, den ny virkelighed og ny væren i kraft af Gud som kommer ved Jesus, som Jesus bærer ind i verden (1)* for vores skyld, således at hvad der gælder for Jesus nu også kommer til at gælde for os dersom vi tager imod, åbner vore hjerter herfor, for livet i og med Kristus, for Kristusvirkelighed der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske livgivende helbredende nærvær og som giver os samme Søn Fader dynamiske kreative Gudsforhold som Jesus demonstrerede det.
(1)*:
Kirken skal også forstås som en social politisk revolution af uhørte dimensioner (større succes end den russiske revolution fx), dog reformvenlig og absolut fredelig i forhold til myndighederne og de statslige strukturer den var kritisk overfor, men som den på ingen måder ville omstyrte gennem vold, men gennem sindsændringer hos dem der havde magten i samfundet
Den Paulinske evangelium om Kristus: "delineates a new figure of the subject; the bearer of a universal truth that simultaneously shatters the strictures of Judaic Law and the conventions of the Greek Logos".
Derfor kan kristendommen aldrig ende op i et filosofisk rationel system. Fornuften kan arbejde med andre rationelle logiske forhold (matematik og andre former for logik fx), men vil fornuften se på kristendommen så må den som præmis, som det første, anerkende, at kristendommen skal anskues som hørende ind under menneskets adgang til Ekstatisk Fornuft. Så vil fornuften tale med om kristendommen så skal den undersøge menneskets Ekstatiske Fornuft eller Spiritualitets-liv. Og det sker i vore dage som aldrig før gennem den moderne hjernevidenskabelige forskningsmetode anvendt. Og det har fuldstændig ændret synet på religion og kristendom også, som fx under renæssancen og reformationen som det fuldt er på højde med i hvor revolutionerende en betydning det har for os moderne mennesker.
Selv om Buddha og mindfulness (mindfoolness eller mindfjolness som jeg ynder at sige) og østlige inspirerede meditationsformer dominerer her i begyndelsen af moderne neurovidenskab, så kommer der langsomt mere og mere fokus på den kristne spiritualitet. Noget jeg allerde for ca 20 år siden begyndte at hævde. Først ville de stillesiddende mediterende munke komme i fokus (de er som forsøgsrotter nemme at have med at gøre), men jo mere avanceret neurovidenskaben blev jo mere ville man få øjnene op for de kristne som har en fuldstændig anderledes spiritualitet, meget meget mere 1): ekstatiske former for spiritualitet, 2): meget mere livlig kommunikerende og tænkende spiritualitet (hvor man ikke skal være til i tavshed så meget, men i dialog, selv bøn er livlig dialog i kristendom) 3): det er ekstatisk humørfyldt, entusiastisk og euforisk, fyldt med flow og superfluidity, 4): som det er fyldt med jubel og pris, sang og spil og musik
Nøjagtig lige i øjeblikket har neurovidenskaberne fået øje på disse forhold der så specifikt tilhører den kristne Spiritualitet, og ja KIRKENS SPIRITUALITET
Selvfølgelig er jeg en glad mand når jeg ser mine spådomme for 20 år siden om at den kristne spiritualitet er helsebringende eller gavnligt for den menneskelige sunde raske hjernefunktion og intelligens. Jeg har sagt bare vent og se, langsomt vil neurovidenskab finde ud af at den kristne spiritualitet jeg karakteriserede ovenfor, er den fremmeste. Og hver dag jeg ser et nyt neurovidenskabelig forsøg gå i min retning, jeg fremhæver det for mine venner og de driller tilbage og siger, "ja så er du en glad mand Hans". For pokker det glæder mig.
Mit seneste eksempel er her:
theheartysoul
I kan jo alle se det er punkt 2 og 3 her nedenfor der glæder mig er kommet med på listen. Selv om moderne neurovidenskab endnu ikke har fundet ud af at salmesang og ja sang, korsang og gospel er endnu bedre end at gentage "OM" lyden, selv endnu bedre end at brumme og nynne er at synge af fulde hals en sang, salmesang. Som hvad vi finder i Nye Testamente:
Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.
Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren
1):
Slow, rhythmic, diaphragmatic breathing. Breathing from your diaphragm, rather than shallowly from the top of the lungs stimulates and tones the vagus nerve.
2):
Humming. Since the vagus nerve is connected to the vocal cords, humming mechanically stimulates it. You can hum a song, or even better repeat the sound ‘OM.’
3):
Speaking. Similarly, speaking is helpful for vagal tone, due to the connection to the vocal cords.
4):
Washing your face with cold water. The mechanism here is not known, but cold water on your face stimulates the vagus nerve.
5):
Meditation. Loving kindness meditation promotes feelings of goodwill towards yourself and others. A 2010 study by Barbara Fredrickson and Bethany Kik found that increasing positive emotions led to increased social closeness and an improvement in vagal tone.
6):
Balancing the gut microbiome. The presence of healthy bacteria in the gut creates a positive feedback loop through the vagus nerve, increasing its tone.
Mange kærlige hilsner HansKrist
|
|
|
|