0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka - og Hanskrist - og Pantago.
Det ser ud til, at mine skriverier i denne tråd har provokeret jer, jeg foreslår at tage det lidt mere afslappet.
I har hver især jeres opfattelser – og det har jeg jo også Jeg forsøger ikke at angribe jeres, men min er dels præget af dyb skepsis overfor de mange forskellige motivationer, der kan styre mennesker, når vi forlader rimeligt sikker viden og begiver os ind på de områder, hvor vi ikke har viden og alene tro. Det kan være magtbegær, men nok også egen usikkerhed, der har brug for andres opbakning – og sikkert også meget andet.
Min tro er stærkt præget af skepsis angående de ikke-lødige motivationer – samt af meditative ikon-oplevelser – men også af åbenhed for, hvad mennesker her på kloden tænker, føler og intuitivt fornemmer.
Det, der mere end noget andet har præget mig, er oplevelsen af dyb guddommelig kærlighed samt et budskab om ikke at tage dogmer for højtideligt. Jeg husker stadig, hvor meget det sidste overraskede mig.
Men jeg er også påvirket af buddhismens budskab om, at vi ser verden som en illusion pga. vores selvoptagethed.
Generelt ser jeg på Bibelen, som et ufuldkomment menneskeværk, men der er da ord og fortællinger, der griber mig, såsom saligprisningerne – især den om hjertets renhed (som jo også er væsentlig i buddhismen) samt beretningen om den barmhjertige samaritaner med det dobbelte eller tredobbelte kærlighedsbudskab. Hvad der også gør dybt indtryk på mig er de to næsten enslydende beretninger fra Thomas og Lukas om "Guds Rige" her på jorden, som vi mennesker ikke ser. Det er alt det, der tilsammen inspirerer mig til visionen om os mennesker, der kunne leve i fred, harmoni og lykke - i kærlighed til alt omkring os - "Guds Rige".
Meget mere end det har jeg ikke at byde på. Hvad i andre så har, det respekterer jeg selvfølgelig, men det er bare ikke dér, jeg er
M.v.h. Arne
|
|
|
|