1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka.
Jeg har nok ikke forklaret mig tydeligt nok, ser jeg.
Du skriver:
Spørgsmålet må vel være, hvorfor Gud tillader ondskaben, for jeg mener ikke man kan gøre Gud ansvarlig for menneskets handlinger og egne valg, som jeg forstår, du vil gøre ... Mit svar: Det er jo ikke os mennesker, der har skabt ondskaben 
Du skriver:
... og så forstår jeg ikke, at du blander videnskab og tro sammen, når du taler om Gud og kristendom ... Mit svar: Det er jo den samme verden, det handler om, og som vi ser både med religiøse og med naturvidenskabelige øjne.
Du skriver:
Spørgsmålet er vel, hvorfor den almægtige Gud er så længe om at gribe ind og gøre alting nyt som lovet, og som der bedes om i bønnen fadervor - komme dit rige Mit svar: Det er jo netop hér, jeg lufter den idé, at der måske slet ikke skal gribes ind - at "riget" allerede er her.
Og når du skriver:
... eller hvorfor du ikke forstår menneskelivet også rummer lidelse og død (når gud er almægtig.) så er mit svar: Det er jo netop her, jeg foreslår en forståelse gående ud på, at vi mennesker måske er for nærsynede og egoistiske - som jo også buddhisterne mener
Og når du skriver:
Mit forslag er, at han nok venter på, at der er nok omvendte og frelste mennesker, der kan opstarte en ny verden, hvor han kan gøre alting nyt gennem disse i kraft af sin ånd. så er mit svar: Det er jo den traditionelle opfattelse af mennesket som deltager i en kamp mellem "det gode" og "det onde" - og hvor Gud på for mig uforståelig måde fritages for ansvaret for "det onde".
Og angående dit citat fra Johannes Evangeliet, så er det jo netop her, jeg har fået den "kætterske" tanke, at Johannes måske ikke har forstået Kristus helt rigtigt - Johannes var jo trods alt kun et menneske.
Og så er spørgsmålet vel, om jeg her på trosfrihedens hjemmeside skal "brændes på bålet" som den "kætter", jeg vel påstås at være.
Det kan være, at nogle tror, jeg forsøger at gøre grin med kristendommen. Det gør jeg ikke - emnet her er dybt alvorligt for mig - og det, jeg søger, er sandheden om Guds kærlighed - også til os mennesker
M.v.h. Arne
|
|
|
|