0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka,
i mine øren det lyder ikke så dårligt hvad du skriver (ikke så bibelfundamentalistisk konservativt længere (du er begyndt at drive på Kristus noget mere), selv om du gerne eller helst holder dig til Bibelen frem for at vidne med dine egne ord (men du har måske ikke noget/nogen at vidne om, bare et lille Kristusvidnesbyrd i dit liv om hvad du finder at Gud har gjort for dig i og med og ved begivenheden Kristus ind i verden ved ham Jesus).
Du skriver:
Så Jesus er - kan være - menneskets forbillede, i hvis fodspor vi inviteres til at gå og vokse i ved åndens kraft, så vi får en ny identitet, så det gamle menneske dør.
Jeg mener ikke at den konstruerede Jesus vi må nøjes med er et dårligt forbillede nødvendigvis, men vi må være varsomme her, fordi som Paulus siger ingen af os kender længere Jesus historiske liv. Vi kender kun Jesus som de kristne præsenterer ham for os, nemlig den Jesus der er Kristus for dem, som de har en bekendelse til som værende Kristus. Det andet betænkelige kritiske er en Jesus dyrkelse, hvor Jesus bliver Gud, og ikke den mere korrekte formulering at det er GUD der er Jesus, eller her handlede Gud ind i verden ved dette menneske.
Tillich skriver noget meget klogt om problemstillingen:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
de bedste hilsner HansKrist
PS:
Det glæder mig at du deltager her i tråden Tikka (og hvilken gevinst ville ikke også RoseMarie være), du løfter niveauet, og bringer lidt struktur på tingene, da din forståelse kristendommen er mange gange bedre end Arnes famlen, fantasier og gæt, som desværre om vi andre ikke svarer ham hårdt igen, Richard's værste anelser om Arne kommer til at holde stik:
For det første bliver du budt velkommen af en Arne der tilsyneladende tager hele sagen i egen hånd og mener at det er ham der skal svarer på spørgsmålene.
Undskyld jeg siger det, men det ville simpelthen være synd om en mand som Arne skulle få lov til at sætte sit hovedaftryk på en så spændende tråd som den her.
Selv Simon og Dawkins Richard vil nok tjene kristendommens sag på bedre vis end Arne gør det. Ja hellere deres kritik end Arnes.
PPS:
ganske uforståeligt for mig at Thomas og Richard (ikke ham Dawkins, men ham fra Esbjerg) stiltiende ser på at Arne tager kristendommen som gidsel med alt hans obskure skolastiske fortænkte vrøvl. Arne er jo ikke i nærheden af at forstå kristendommen og alligevel lader I ham slipper afsted med det, uden at I vredes og påtaler dette overfor manden der er i fuld gang med at skade kristendommen alvorligt.
|
|
|
|