1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Thomas.
Du skriver en hel masse, som jeg synes, jeg må svare på - og så må jeg jo se, om jeg kan få det hele med - eller i hvert fald det vigtigste  Men måske er det bedre at tage et overblik over, hvad du skriver. Her får jeg det indtryk: - at det ikke rigtig lykkes dig at forklare, hvad du mener med dit udtryk "perlehønelogik" - jeg har i hvert fald ikke forstået det. - at du finder min måde at "gribe om kristendommen" på "hånlig" samt en hel del mere "af samme skuffe" og tillige "i modstrid af, hvad der lå i fortællingen selv". - at jeg "leger med dit hjerte". - at du "bare ønsker min oprigtighed, og at jeg er ligefrem".
Mit svar: Jeg bøjer mig ikke i støvet for mennesker og systemer, der hævder at være teologiske autoriteter - det må du for min skyld gerne kalde "hånligt", men jeg er tilhænger af trosfrihed. Teodicé-problemet er for mig i denne tråd blevet mere og mere tydeligt, som et tegn for mig på, at der er noget galt med de herskende former for kristendom. Den for mig overraskende stærke modvilje mod overhovedet at se på dette problem styrker min mistanke. Det er ikke "at lege med dit hjerte" - det er en søgen efter sandhed.
Alt dette giver mig en anelse om, at vi mennesker måske har overvurderet os selv i "skaberværket" (i kursiv fordi det ikke er klart for mig, om verden er skabt eller altid har været).
M.v.h. Arne
|
|
|
|